Er jeg eller er jeg ikke jomfru mere?

Vis spørgsmål

Hejsa.

Jeg er lidt bange for, at jeg ikke er jomfru mere, fordi jeg har været nøgen i en seng med en dreng. Jeg endte med at sidde på hans penis, men han kom ikke ind i mig. Men nu ved jeg ikke, om jeg er jomfru og/eller har min mødom mere.

Hilsen den lille bange pige, 13 år

SVAR:

Kære lille bange pige

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du er bange og forvirret omkring den seksuelle oplevelse, du har haft. At være nøgen sammen med en dreng kan få mange forskellige tanker og følelser frem. Når du skriver, du er lidt bange for, at du ikke er jomfru mere, forstår jeg det sådan, at du ønsker at være jomfru og ikke vil miste din mødom endnu. Jeg vil prøve at skrive et svar til dig med dette udgangspunkt.

Hvad er samleje/sex?

Kort sagt er samleje et seksuelt samvær mellem en mand og kvinde, hvor manden fører penis ind i kvindens skede.

Er jeg ikke jomfru mere?

Når samleje er, at penis kommer ind i kvindens skede, så er det ikke samleje, du har haft. Du beskriver, at du har været nøgen med en dreng, og at du endte med at sidde på hans penis, uden at hans penis kom ind i dig. Når hans penis ikke kom ind i dig, er du stadig jomfru. Altså, en penis skal komme ind i skeden, for at det er et samleje, og man dermed kan miste sin mødom

Tid til overvejelser

Du har haft en meget intim, seksuel oplevelse med en dreng, og det er en stor ting, der er sket for dig. Når I begge var nøgne, og du sad oven på hans penis, var I ikke langt fra samleje, og der er mange overvejelser, når man tænker på at skulle have sex/samleje. Det er vigtigt, at du SELV tænker over, hvor dine grænser er. Måske har du allerede overtrådt dem. Så er det helt okay at tage flere skridt tilbage og være ærlig om, hvad du har det godt med. Er det okay at kysse, men kun med tøj på? Er det okay at være nøgen kun for oven? Osv. Det er vigtigt, du tænker på, hvad du har det okay med.

Når det er sagt, tænker jeg, at når du kun er 13 år, vil det være sundt for dig at tage det mere stille og roligt. Nyd at I har tid til at lære hinanden at kende og blive trygge ved hinanden. Lær at snakke åbent om jeres følelser, grænser og mange andre ting.

Lavalder

Som jeg skriver, er det vigtigt, at du selv overvejer dine grænser og tør tale om dem. Men der er også noget lovmæssigt om det, at du er 13 år og har seksuelle oplevelser. I Danmark er der en lov, som handler om den seksuelle lavalder. Den lov siger, at det er ulovligt at have sex eller anden seksuel omgang med en person, der er under 15 år. Loven er lavet for at beskytte jer, der er meget unge, fordi hverken jeres krop eller følelser er klar til at være så intimt sammen med et andet menneske.

Hvis ham, du var nøgen sammen med, er ældre end 15 år, var det ulovligt. Derfor er det vigtigt, at du finder en voksen, du kan snakke med, hvis du føler, du er blevet krænket af en ældre dreng. Det er vigtigt for dig at kunne tale om din oplevelse.

Du kan læse mere om den seksuelle lavalder her:
Min kæreste er under 15 år – kan jeg få problemer med loven?
Kan I uddybe det med den seksuelle lavalder?

Konsekvenser

Der er også andre konsekvenser ved at have sex. Sex er en smuk ting under de rigtige forhold, men kan være skadelig, hvis man ikke er parat og i et trygt forhold. Når du er allerede nu er kommet så tæt på samleje, kan det nemmere ske, at hans penis kommer ind i dig, og at I derved har sex. For tidlige og grænseoverskridende seksuelle oplevelser kan være psykisk skadeligt for dig nu og i dine fremtidige seksuelle oplevelser. Der er også konkrete fysiske konsekvenser af sex: Du kan blive gravid eller få en kønssygdom.
Jeg håber, du vil finde en voksen, du kan snakke med om dine oplevelser.

Jeg ønsker dig alt godt i dine overvejelser. Du er altid velkommen til at kigge videre på AdamogEva.dk eller skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.

Med venlig hilsen
Mary A. Madsen