Er det normalt med både årebrok og vandbrok?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva, har skrevet ind før og fik et dejligt godt svar. Så tænkte jeg ville skrive ind igen med et spørgsmål.

Mit spørgsmål er simpelt og er:

Er det normalt at have Årebrok i venstre side af pungen og i den anden side have vandbrok?

Har alle symptomerne på årebrok i venstre side og det samme med vandbrok i højre side. Så er det noget andet eller er det muligt at få det?

Tak fordi jeg må skrive ind igen.

Hilsen Mikkel, 14 år

SVAR:

Hej Mikkel

Det er ikke normalt eller hyppigt at have 2 sygdomme. Men jo hyppigere tilstandene er, jo hyppigere vil de også optræde på samme tid hos samme person. Årebrok er ret almindelig i din alder og specielt på venstre side.
Se svaret: Noget underligt over min venstre klunke –er det kræft?

Vandbrok, som er for meget væske mellem din hinder, som omgiver testiklen, bliver først hyppig hos ældre mænd, men kan optræde i din alder.

Så svaret er: Nej det er ikke almindeligt at have årebrok på den ene side og vandbrok på den anden, men det er en mulighed.

Venlig hilsen Lars Dysager, læge