Er det bare mig, eller er der et problem i vores forhold?
Hej
Jeg er en pige på 23, der har det her problem med min kæreste. Jeg er tvivl om ligeværdigheden i vores forhold, da jeg føler, de fleste ting foregår på hans præmisser. Han bestemmer, hvornår vi kan mødes, fordi han arbejder meget. Men når jeg skal noget vigtigt med min skole eller bare vil være i fred, presser han på og vil have mig til at aflyse og stoppe med, hvad ellers jeg havde gang i, når han skal besøge mig. Han giver mig altid dårlig samvittighed og mener, at jeg skal prioritere ham, når han nu endelig har tid.
Han stiller også krav om at få tilsendt billeder af, hvor jeg er, og hvad jeg laver, når vi ikke er sammen. Ellers anklager han mig for at være ham utro. Jeg stiller ingen krav til ham, da han hader, når kvinder stiller krav til ham. Men jeg føler, han mener, at hans tid er mere værd end min, og han har en masse regelsæt, der kun gælder for mig og ikke for ham i vores forhold.
Min kæreste er 27 år ældre end mig og er en rigtig “levemand”, der gerne vil leve frit, men jeg skal altid makke ret, og det slider på mig psykisk.
Har jeg ret til at have de her følelser og tanker? Eller er det kun fair, at det foregår på hans præmisser, når han har et vigtigt arbejde, og jeg kun går i skole? Og er jeg pivet?
Beklager min lange formulering :D
(forkortet af red.)

SVAR:
Hej kvinde
Tak for dit lange, gode brev. Du skal bestemt ikke undskylde din lange formulering, for din grundighed giver mig et godt indblik i situationen, og så får du et bedre svar.
Det kan være psykisk vold
Allerførst gætter jeg på, at du allerede nu er blevet klogere på dit parforhold. Hvis du har læst dit brev igennem, som om det var skrevet af en veninde, så tror jeg, du kan se, at den behandling, du bliver udsat for, slet ikke er i orden.
Han forlanger, at du skal være til rådighed 24/7, sende billeder af hvor du er henne og altid tage telefonen. Det er en kontrollerende adfærd, der klassificeres som psykisk vold.
Hvad psykisk vold er, kan du læse mere om her. I den artikel finder du også henvisning til steder, hvor du kan få hjælp til at finde og mærke dig selv igen.
I et godt kæresteforhold elsker man hinanden, og det betyder, at man tror det bedste om hinanden og stoler på hinanden. Kærlighed er altid noget, der sætter den anden fri til at være den bedste version af sig selv.
Du risikerer at blive meget ulykkelig
Så nej! Dit forhold er på ingen måde ligeværdigt, og du risikerer i længden at blive en meget ulykkelig kvinde, fordi dit selvværd bliver nedbrudt af ham. En kæreste, der er så kontrollerende, som du beskriver, er der sjældent ret meget at gøre ved. Og efterhånden som jeres forhold udvikler sig, vil det sandsynligvis kun blive værre.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Psykopatiske kærester.
Du bør som minimum tage en pause
Når jeg læser dit brev, er jeg mest tilbøjelig til at anbefale dig at droppe forholdet – eller i hvert fald sætte det på pause – indtil du igen er i stand til at mærke dig selv. Derfor vil jeg opfordre dig til at opsøge hjælp hos andre til at finde og mærke dine egne grænser.
Jeg tænker, at du meget tidligt er holdt op med at prøve at tale med ham om, at du føler, forholdet er skævt. Det ligger sikkert ligesom i luften, “at den slags skal du ikke begynde at tale om”. Sådan er det i hvert fald typisk i andre forhold, der ligner det, du beskriver.
Ægte kærlighed er aldrig kontrollerende
Du er 23 år og har livet foran dig. Du har masser af muligheder for at møde en anden mand, som elsker dig så meget, at han stoler på og respekterer dig som en helt selvfølgelig ting.
Jeg håber, du kan se, at du er alt for værdifuld til at lade dig tryne af din nuværende kæreste, som helt tydeligt ikke vil det bedste for dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!
Tove Larsen