Blødning ved sex
Hejsa
Jeg skiver, fordi jeg er bange for, at der er noget galt med mig. Jeg har mistet min mødom her for nylig med en masse blod overalt. Og så har jeg haft en penis oppe i mig (hurtigt) efterfølgende (ca 1 måned) imellem.
Er der normalt at bløde 2 gange? Og hvornår stopper det med at bløde, når man har sex?
Håber I vil svare på mit spørgsmål.
Hilsen K, 18 år

SVAR:
Kære K
Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig, at du har blødt de to første gange, du har haft samleje. Det må have været nogle lidt voldsomme oplevelser. Det er godt, at du reagerer på din krops signaler og spørger efter hjælp.
Samleje for første gang
At du bløder meget den første gang, du har samleje, skyldes højst sandsynligt, at din jomfruhinde eller kønskrans, som slimhindefolden lige inden for skedens åbning også kaldes, har fået en revne. Slimhindefolden er forskellig i tykkelse og størrelse fra kvinde til kvinde, og derfor er kvinders oplevelse af første samleje også meget forskellige. Men blødning er ganske normalt.
Hvis du vil have mere information om kønskransen, samleje første gang og blødning i den forbindelse, kan du se de her artikler og svar:
Sex den første tid - i praksis
Værd at vide om skeden
Hvor længe bløder man efter første gang?
Om ”blod overalt”, som du skriver, er meget mere end kvinder generelt bløder, kan jeg ikke sige. Det kan virke voldsomt, da det er en helt ny situation for dig, og der er så mange andre faktorer, der spiller ind, første gang, man har samleje: følte du dig tryg og elsket, gjorde det ondt, var du forberedt på, hvad der ville ske osv.
Jeg tror, at disse faktorer har betydning for, om skeden har været stram og tør, hvilket kan give rifter i skedens slimhinde, muligvis større blødning og et langt større ubehag. Det er bestemt ikke unormalt at kroppen reagerer sådan, hvis ikke man føler sig tryg i det, der skal til at ske.
KONTAKTBLØDNING
At du også bløder anden gang, skyldes mest sandsynligt kontaktblødning. Blødningerne stammer fra skedevæggens slimhinde, livmoderhalsen og/eller livmoderen. De opstår ved kontakt med fx en penis, specielt hvis det går stærkt og kvinden ikke når at blive våd i skeden. Mange kvinder oplever kontaktblødninger, og det er ikke noget, du skal være nervøs for.
Hvis det bliver ved med at bløde ved samleje fremover – og specielt hvis det er voldsomme blødninger – så vil jeg dog opfordre dig til at gå til læge og få det tjekket. Der kan være celleforandringer, som gør, at slimhinden er særlig følsom. Det vil dog ikke være særlig sandsynligt i din alder, og i første omgang tror jeg bestemt ikke, at der er noget galt med dig.
SEX OG TRYGHED
For mig lyder det, som om det er gået ret stærkt for dig i hvert fald anden gang, du havde samleje. Jeg kan ikke vide, hvorfor det blev sådan, men jeg vil gerne give dig et par råd til dit sexliv, som forhåbentlig kan hjælpe dig.
Som jeg skrev ovenfor, er der mange følelsesmæssige årsager til, at samleje kan føles ubehageligt, at det kan bløde og gøre direkte ondt. Det er ikke meningen, at sex skal være noget smertefuldt og give bekymringer. Men for at sex kan blive noget godt, er der behov for rammer omkring det, som er sundt og godt for os. Kærlighed, tryghed, tillid, god tid og nærvær er nogle af de faktorer, som betyder enormt meget for en god ramme omkring vores sexliv. Du har selv et ansvar for, at den ramme bliver sat. Derfor vil jeg virkelig opfordre dig til at passe på dig selv.
Det allerbedste, tror jeg, er at vente med sex til du har fundet ham, du gerne vil dele livet med, og som også er villig til at binde sig til dig og elske dig som du er. En, som giver dig tryghed, og som kan passe på dig og vente på dig, så du bliver klar i kroppen til at have samleje. For så er risikoen for smerter og blødning langt mindre. Der kan sex blive fantastisk dejligt.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er meget velkommen til at skrive til os igen, hvis der dukker noget op. Jeg håber det bedste for dig og dit sexliv.
Kærlig hilsen
Amalie