18-årig kvinde: Hvorfor opleves sex ikke dejligt?
Hvorfor er sex ikke dejligt, dog ikke ubehageligt, men hvorfor føler jeg ikke følelsen af, at det er dejligt og godt?
Selv efter et halvt år med sex kommer følelsen stadig ikke. Føler ikke det er, fordi jeg ikke er klar til det – min alder er 18 – for det mener jeg selv, jeg er, så forstår det bare ikke.
Anonym kvinde, 18 år

SVAR:
Kære Anonym
Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk. Det er et meget relevant spørgsmål, du stiller, og jeg tror, mange kvinder stiller sig selv det samme spørgsmål. Du fortæller ikke, hvad årsagen til din manglende glæde ved sex er, og jeg vil derfor komme med to mulige forklaringer:
Den kvindelige seksualitet
Den kvindelige seksualitet er en vanskelig størrelse. Det bliver ikke altid bare godt og dejligt for kvinden, når manden trænger ind i kvinden. Kvinden har ofte brug for lang tids forspil for at mærke virkelig lyst til sex. Kvindens kraftigste ophidselses- og orgasmepunkt ligger uden for skeden og hedder klitoris. For at kvinden skal opleve den store orgastiske nydelse, er hun ofte nødt til at blive berørt på klitoris i et stykke tid. Det kan manden gøre med hånden eller tungen. Kvinden kan også selv røre ved sin klitoris, mens manden kærtegner hende på kroppen, eller han er inde i hende med penis. Da er han nødt til at ligge, så hun kan få plads til sin hånd mod klitoris.
Nogle kvinder oplever at få orgasme i skeden ved almindeligt samleje. Det kan blandt andet ske ved, at du bevæger dig oven på din partner. Du kan læse mere om seksuel nydelse for både kvinden og manden i artiklen Sex den første tid – i praksis.
Sex, følelser og forpligtelse hænger sammen
Måske er årsagen til, at du ikke mærker den store glæde ved sex, at du ikke kender din partner godt nok. For mig hænger sex, følelser og forpligtelse meget sammen. Dvs. hvis du ikke er tryg ved din partner, kan det smitte af på glæden i den seksuelle akt. Hvis du har længsler, du ikke får indfriet følelsesmæssigt, kan det gøre den seksuelle nydelse mindre. Hvis du, fordi du ikke kender din partner godt nok, ikke slapper nok af, kan det også spille ind på, hvor meget du når at nyde sex.
Det betyder for de fleste meget, at de kender deres partner godt, hvis de skal slappe helt af og derved få den største seksuelle nydelse. På AdamogEva.dk mener vi, at sex hører til og bliver bedst i et forpligtende forhold, hvor parterne har lovet hinanden troskab. Det kan du læse mere om i artiklerne Vejen til god sex og Sex i Bibelen – stærke sager.
Jeg håber, en af disse forklaringer kan hjælpe dig til at forstå, hvorfor din seksuelle debut ikke har været så glædesfyldt, som du havde håbet på. Og så håber jeg, du igennem arbejdet med din egen seksualitet og din relation til din partner kan få opbygget en glæde ved sex, som kan blive livslang.
Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt