15 år og forelsket i en på 20 – skal jeg vente eller sige det?
Hey ...
Selvfølgelig har jeg prøvet at have et crush på nogle fyre før, men jeg har aldrig haft de her følelser for nogen før.
Jeg tror, jeg er blevet forelsket i denne her 20-årige fyr fra min kirke. Nogle gange er det, som om han flirter med mig. Jeg er virkelig forelsket i ham, men jeg ved ikke, om han kan lide mig. Jeg tør ikke spørge ham, om han også føler noget for mig, for jeg er bange for, at det ødelægger vores rigtig gode venskab.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg tage chancen, og se hvad der sker, eller skal jeg lade være og se, om forelskelsen går over med tiden?
Håber I kan svare ...
Pige, 15 år

SVAR:
Kære Pige på 15
Mange tak for dit spørgsmål til os. Hvor er det dejligt for dig at være forelsket og på den anden side frustrerende ikke at vide, om dine følelser er gengældt!
Bliv klar over dine følelser
Du skriver, du er blevet forelsket i en 20-årig fyr fra din kirke, og at du aldrig før har haft de følelser, du har for ham. Det første skridt på vejen er at dykke mere ned i de følelser, du beskriver. Hvad oplever du som anderledes den her gang? Det kan være en god idé at få tænkt igennem, hvorfor du føler, som du gør. Er det måden, han er på, det han siger og gør eller måske noget helt fjerde? For at gøre det konkret for dig selv og få det ud af hovedet, kan du skrive det ned på et papir.
Hvor lang tid har du været forelsket i ham? Nogle gange kan en forelskelse være der i en tid og så gå over, og andre gange bliver forelskelsen ved med at være der. Den overvejelse kan også hjælpe dig på vej til at finde ind til, hvad der ligger i dine følelser.
I dit spørgsmål lægger jeg også mærke til, at du selv er 15 år, og fyren er 20 år gammel. I jeres alder sker der rigtig mange ting, man forandrer sig meget, og derfor kan fem års forskel godt opleves som en stor forskel. Her tænker jeg specielt på, hvor I hver især er henne i jeres uddannelse og planer om, hvad I skal de næste år af jeres liv.
Brug tid sammen og tag snakken
Når du har tænkt over de ting, kan næste skridt være at bruge mere tid med fyren. Det kan være en god måde at finde ud af mere om, hvordan I fungerer sammen, og du lærer ham bedre at kende. Gennem det kan du forhåbentlig også med tiden finde ud af, om han også er forelsket i dig. Hvis ikke du finder ud af det, skal du beslutte, om du vil tale med ham om dine følelser. Du nævner selv, at du er bange for at ødelægge jeres gode venskab, ved at du siger det. Jeg forstår godt dine overvejelser her, for der er jo en mulighed for, at han begynder at trække sig tilbage, hvis han ikke gengælder dine følelser.
Men hvis du i dine overvejelser er nået frem til, at din forelskelse bliver ved med at være der, så vil jeg anbefale dig at tage snakken med ham. Vælger du at fortælle ham, hvad du tænker, så start stille ud og forklar ham, hvad du sætter pris på i jeres venskab. Herefter kan du fortælle om dine følelser for ham.
Jeg kan desværre ikke sige til dig, om du skal fortælle ham om dine følelser eller ej, for den beslutning skal du selv tage ud fra din egen mavefornemmelse. Hvis du har brug for at vide mere, kan du læse de her svar til andre, der minder om din situation:
20 år og forelsket i veninde. Kan jeg sige det?
Forelsket i min veninde – hvordan få det sagt?
15 år og han er 17 – kan det gå?
Se også vores tema: Fra venner til kærester.
Jeg ønsker dig alt godt med beslutningen!
Med venlig hilsen
Charlotte Falch Rasmussen