Sex med to forskellige – hvem er faren?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har haft sex med to fyre inden for samme cyklus. Den første var d. 15. december og den anden d. 22. december. Jeg har typisk en cyklus på 28 dage. Min sidste menstruation var d. 6./7.-12. december.

Den første fyr kom ikke i mig, men jeg frygter præsperm fra ham.

Hilsen den fortvivlede på 31 år

SVAR:

Kære fortvivlede kvinde

Tak for dit spørgsmål til os. Det lyder bestemt ikke som en rar situation, du er i. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig bare lidt på vej.

Hvem er faderen?

Jeg kan ikke læse, om du faktisk er gravid lige nu eller ej. Men jeg kan ud fra din beskrivelse se, at du har haft sex med to mænd i henholdsvis 2. og 3. uge i din cyklus. Det vil sige i den periode, hvor der er størst sandsynlighed for at blive gravid.

Selvom den første mand ikke fik udløsning, mens han var i dig, er der, som du selv skriver, altid risiko for præsperm og dermed mulighed for graviditet. Derfor kan begge mænd i princippet være far, hvis du er blevet gravid.

Hvad gør du nu?

Hvis du endnu ikke har taget en graviditetstest, vil jeg kraftigt opfordre dig til at gøre det nu. Måske er du slet ikke gravid, og så er der ikke grund til at bekymre sig om det.

Hvis du er blevet gravid, kan jeg kun forestille mig, at det må være svært for dig at være i. Jeg håber virkelig, at du vil tage fat i din mor, en tæt veninde, kæreste eller hvem du har omkring dig, som du stoler på. Snak med dem om din situation. Er der nogen, som kan hjælpe dig til at træffe gode valg for dig selv og din graviditet – og altså et barn i din mave? Du kan også vælge at tale med din læge, som har tavshedspligt og måske mere objektivt kan fortælle om dine muligheder som gravid.

Det er en sårbar situation at stå i, særligt hvis du ikke har en kæreste, som vil bære ansvaret med dig. Hvis de to mænd, som du har haft sex med, er nogle, du kan få fat på, kan det måske også være en hjælp for dig.

Jeg vil i hvert fald i fremtiden råde dig til at passe godt på dig selv – for sex er ikke bare sjov, det medfører også ansvar. Ansvar for dig selv, for den, du har sex med, og for det barn, som kan komme ud af at have samleje. Har du tænkt på prævention?

Du kan evt. læse mere om menstruationscyklus og sandsynligheden for at blive gravid i vores artikel Sådan bliver du gravid.

Og så vil jeg ønske dig det allerbedste. Med at tage ansvar og passe rigtig godt på dig selv. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

Vh Amalie