Sår på penis - skal jeg være bekymret?

Vis spørgsmål

Hejsa. Jeg har fået noget, der ligner en bums på undersiden af skaftet, det hæver op og væsker, skal jeg være bekymret?

Andreas, 20 år

SVAR:

Hej Andreas

Som udgangspunkt bør et sår, der ikke forsvinder af sig selv i løbet af få dage, vurderes af en læge.

Hvis der er hævelse og rødme samt feber, drejer det sig med stor sandsynlighed om en infektion, som skal behandles med antibiotika - helst med det samme.

Desuden skal det med i vurderingen, om du har kendskab til en udløsende årsag så som et traume, var der en talgkirtel fra starten, seksuel aktivitet og risikoadfærd.

Så hvis såret ikke er på retur nu, hvor du læser dette svar, vil jeg anbefale, at du bliver undersøgt af din læge.

Venlig hilsen Lars Dysager