Røde knopper på arme og ben - har I et godt råd?
Hej Adam&Eva.
Jeg er en pige på 15 år, som har ledt lidt rundt i jeres arkiv om knopper. Da jeg ikke kunne få det svar, jeg ledte efter, bestemte jeg mig for selv at stille et spørgsmål:
Jeg har disse knopper på arme og specielt ben. Jeg har meget sjældent bumser og andre urenheder. Disse knopper er røde, og på benene er de meget synlige, hvilket er meget irriterende, når jeg gerne vil have shorts på. På mine arme er det ikke lige så slemt, men jeg har stadig meget små, næsten usynlige knopper, jeg er bange for, vil blive det samme, som det jeg har på benene ):
Jeg har aldrig været god til at putte creme på, efter jeg har været i bad, men den sidste måned har jeg gjort det flittigt for at se, om det hjalp, men med intet held. Kan I komme på noget, der måske kunne hjælpe mig mod disse knopper, så jeg kan blive mere selvsikker i at gå i shorts?
MVH Ubehagelig hud

SVAR:
Hej
Det er svært at komme med råd omkring knopper, som man ikke har set med egne øjne, så du kan evt. gå op til egen læge og høre, om man kan gøre noget ved dem.
Umiddelbart lyder det dog til at være nogle "naturlige" røde knopper, dvs. at de ikke er udtryk for sygdom. Derfor skal man også være tilbageholdende med at gøre noget ved det. Når man har lys hud (hvilket jeg antager, at du har) kan disse røde knopper fremstå ret tydelige. Hvis man barberer huden for små hår, kan de røde knopper nogle gange blive mere tydelige, fordi huden kan blive irriteret pga. barbering.
Umiddelbart tror jeg ikke, at der er så meget, du kan gøre ved knopperne. Men husk på at de er naturlige, og alle mennesker har dem. De er blot mere synlige hos nogle end hos andre.
Venlig hilsen
Boje