Plet på penishoved, kan det være kræft?
Hejsa
Jeg skriver, fordi jeg på mit penishoved har fået en lille plet, der minder om et sår, der er helet, men er blevet til et ar. Men det har aldrig været et sår. Det er bare en plet, og den gør ikke ondt, den bløder heller ikke. Jeg er bare irriteret og bekymret over, om det kan være noget alvorligt.
Jeg er lige blevet testet for gonorré, klamydia og HIV, og der er intet af det, men kan pletten skyldes HPV? Eller pigmentfejl med alderen der kan forekomme?
Jeg er bekymret, fordi jeg danner mig en forestilling om, at det kan være kræft. Håber på et nogenlunde svar. Har bestilt tid hos hudlæge, og min egen læge har henvist til hudlægen. Er det ikke godt nok? Bør jeg være rolig?
Jeg har desuden haft pletten over 6 mdr.
R, 32 år

SVAR:
Hej R
Pletten på penishovedet lyder bestemt ikke som kræft. Og du har beskrevet den meget fint, så jeg ser ingen faresignaler som for eksempel sår, blødning, knudedannelse og vækst.
Jeg tror ikke, det er HPV-infektion. Det giver typisk vorter, og der ville komme flere vorter over så lang tid. Vorterne kan dog være flade, men jeg vil forvente, at der havde været en udvikling med flere vorter, hvis det havde været en HPV-infektion.
Jeg er tryg ved, at du ikke fejler noget alvorligt. Men udmærket, at du får det endeligt afklaret af en hudlæge.
Venlig hilsen
Lars Dysager