Er jeg født uden klitoris?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg skriver til jer, da jeg er meget fortvivlet omkring min seksuelle tilstand. Jeg har, siden jeg har var ung, haft svært ved at finde min klitoris. Jeg har sindssygt svært ved at finde en bestemt form for nydelse, ikke mindst ved onani, hvor jeg har aldrig kommer. Jeg har været sammen med flere, men dog aldrig haft et langvarigt seksuelt forhold.

Jeg har efter en voldtægt sidste år haft endnu sværere ved at udforske det med mænd, men min lyst er efterhånden vendt tilbage, selvom det stadig er svært for mig med mænd. Jeg prøver mig frem og tilbage, men føler aldrig, at jeg når en orgasme eller en absolut nydelse.

Kan det ske, at nogle kvinder er født uden klitoris, eller hvordan? Jeg har ikke ofte en form for orgasme, som folk jeg kender beskriver det. Jeg har selvfølgelig følt nydelse, men aldrig på den måde, som det beskrives. Hvad tænker I: Er det muligt, at jeg måske er født uden klitoris, og hvis ikke det er muligt, har I så et godt råd? Hvad kan jeg gøre, eller hvad skal jeg gøre? Sandheden er, at jeg aldrig har haft en orgasme, og begynder at tænke, der måske er noget galt. Kan det lade sig gøre, at jeg ikke har nogen klitoris og skal stimuleres på en anden måde?

N, 21 år

SVAR:

Kære Pigen uden orgasme

Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk. Det er godt, du får skrevet om din fortvivlelse, og jeg skal prøve, om jeg kan hjælpe dig videre.

Om klitoris

Du fortæller, at du er i tvivl, om du har en klitoris. Det tror jeg, du har. Det første, du kan gøre, er at undersøge dig selv med et spejl. Klitoris er en lille a-tap, som sidder forrest foran skamlæberne op mod din mave. Den er ganske lille, men du kan mærke den ved, at det kilder lidt, når du rør forsigtigt ved den. Hvis det er svært at se den, kan du evt. barbere dine kønshår af, og så vil den være nemmere at se. Hvis du fortsat ikke kan se eller mærke den, synes jeg, du skal gå til din læge og få en gynækologisk undersøgelse, for at lægen kan vise dig, hvor den er.

Voldtægten

Det er meget voldsomt, at du har været udsat for en voldtægt, og jeg forstår godt, hvis det med mænd har været svært efterfølgende. Har du fået hjælp efter den voldtægt? Hvis ikke, synes jeg, du skal kontakte din læge og bede om samtaler evt. med en psykolog eller sexolog, da det er helt naturligt, at det påvirker din mulighed for nydelse, at du har været udsat for voldtægt. Jeg tænker, det kan være nødvendigt for dig at gå langsomt frem ift. din seksualitet. Måske skal du finde en god mand først og skabe et forpligtende forhold til ham, inden du har sex igen. Med ham vil du så under trygge forhold kunne udfolde din seksualitet. Tryghed kan være et vigtig parameter ift., om du kan give dig hen på en måde, som kan forløse orgasme.

Forskellige former for orgasme

Endelig er der flere orgasmer. Foruden klitorisorgasme kan du også få en skede-orgasme. Orgasmepunktet sidder ca. 4. cm oppe i skeden, og når penis rammer det (evt. ved at du bevæger dit bækken frem og tilbage), vil du kunne mærke en nydelse, der kan udløse en orgasme. Måske er det værd for dig at arbejde på den type orgasme, når du vel at mærke er i trygge, forpligtende rammer. Jeg vil ønske dig det bedste fremover både med at finde en god mand og med at få undersøgt dig selv enten selv eller hos lægen.

Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt