Kan sår på glans hele eller skal jeg søge læge?
Hej brevkasse.
Jeg er en dreng på 17, og rent fysisk er jeg forholdsvis umoden af min alder. Jeg har altid haft sammenvoksning mellem forhud og glans. Af ren og skær dumhed prøvede jeg at trække forhud og glans fra hinanden. Det lykkedes også, men det gjorde virkelig ondt.
Jeg oplever ikke længere den samme smerte som umiddelbart efter min "hjemme-operation", men til gengæld er der kommet sår på både glans og forhud. Jeg ved godt, at I tidligere har besvaret et lignende spørgsmål, men jeg kunne godt bruge en uddybende forklaring på følgende:
Kan sår på glans hele?
Skal jeg søge læge?
Jeg har også læst om generende arvæv - kan det fremkomme her?
Ps: Sårene er i alt ca. på en kvadratcentimeter.
Mvh Anonym, 17 år

SVAR:
Kære Anonyme!
Tak for dit spørgsmål!
Du spørger meget konkret, om hvorvidt sår på glans kan hele. Ja, det kan de, hvis ikke der går infektion i dem. Skridtet er et bakteriefyldt område, og derfor er der ekstra risiko for infektion, der dels vil gøre, at det tager længere tid at hele, dels at der evt. dannes mere arvæv. Tegn på infektion er pus, rødme, varme, hævelse, smerte.
Derudover spørger du, om du skal søge læge. Det synes jeg er en rigtig god ide! Lægen vil dels kunne kontrollere, at der ikke er infektion i såret, dels kunne hjælpe dig med at be- eller afkræfte diagnosen og endelig komme med forslag til en mere permanent behandling.
Risikoen ved en ”hjemme-operation” er, at det gror forkert sammen, så du ikke fortsætter med at være smertefri, men de kommer igen, når tingene heler. Arvæv er nemlig ikke så eftergiveligt som almindelig hud og slimhinde, så jeg kan være bange for, at du får smerter igen.
Håber, det var et brugbart svar, ellers er du naturligvis velkommen til at skrive igen!
Venligst
Lotte Høeg Hansen