Kan jeg komme til at bløde mindre ved menstruation?
Hej
Jeg vil bare spørge om, hvordan man kan bløde mindre? Jeg bløder ikke mega meget, men vil gerne bløde mindre.
Kan det være at dyrke motion? Eller drikke noget specielt? Jeg har hørt, at hvis man drikker te, kommer man til at bløde mere. Men jeg ved det ikke. Har du nogle idéer?
Mvh B, 15 år

SVAR:
Kære B
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk.
Te forandrer ikke noget
Jeg forstår godt, at du gerne vil bløde mindre, men da du ikke bløder mega meget, tror jeg ikke, der er så meget at gøre. Jeg har aldrig hørt om det med teen. Jeg ved, at man kan få hyppige vandladninger af te, men ikke at man skulle bløde mere.
Motion er godt mod smerter
Det er rigtig godt at dyrke motion, når man har menstruation, da man ved, det hjælper mod menstruationssmerter, men det påvirker ikke, hvor meget man bløder.
P-piller kan ændre på blødningen
Det eneste, man kan gøre, som måske kan mindske blødningerne, er at få p-piller. Voldsomme blødninger kan skyldes, at man har en lang cyklus, dvs. at der er 32 dage eller mere mellem ens menstruationer. P-pillerne vil gøre, at der kun er 28 dage, og dermed når slimhinden i livmoderen ikke at blive så tyk, og man bløder derfor mindre.
Der er også bivirkninger ved p-piller, så jeg tænker, at fordi du ikke bløder mega meget, er det ikke den bedste løsning. Men hvis det er det, du ønsker, skal du tale din egen læge om det.
Tal med din mor
Til sidst vil jeg gerne opfordre dig til at tale med din mor, hvis du kan det. Det er meget sandsynligt, at hun også har blødt meget, så måske har hun nogle gode råd til dig.
Du kan også læse mere i artiklen Den første menstruation.
Håber, mit svar kan hjælpe dig, ellers er du velkommen til at skrive til os igen.
Kærlig hilsen
Else