Kan jeg have kræft i testiklerne?
Hej Adam og Eva. Jeg henvender mig til dette forum, da jeg er meget bekymret over mine testikler... Det er sådan, at jeg går på efterskole, og de andre elever går og laver 'sjov' med, at jeg har store testikler.
Altså jeg har ikke ondt i dem eller noget. Jeg kan ikke finde nogen knude eller noget, men min venstre testikel er lidt større end den anden, og det føles som om mine blodårer og sædstrenge er lidt større i den venstre side.
Når jeg får udløsning, gør det ikke ondt, der kommer ikke blod med ud, men jeg kommer som regel lidt mere end de andre.
Det skal så lige siges, at for 1 år siden fik jeg helt vildt ondt i min venstre testikel, fordi jeg kom til at have min underbuksekant til at stramme rundt om mine testikler, da jeg fik udløsning, fordi jeg kun havde den ene hånd og det varede ca. 2-3 dage, før det gik over.
Lige siden er det, som om hver gang jeg får udløsning, kommer der sådan en klump til at sidde ved siden af min venstre testikel, og det opdagede jeg så for 3-4 måneder siden... :-/
Jeg vil så bare lige høre, hvad det kan være, og om det er nødvendigt at gå til lægen, da jeg ikke er så meget for det?
På forhånd tak
P, 15 år

SVAR:
Hej P
Det er ikke nogle af de ting, som du beskriver, som leder mine tanker hen på kræft i testiklerne. Der kan godt være lidt størrelsesforskel på testiklerne. Man kan ofte have hævelse i bitestiklen, uden at det betyder noget. Det kan du læse mere om i vores artikel Drengens kønsorganer.
Hvis hævelsen ved din venstre testikel ikke er der konstant, tyder det ikke på kræft, for da ville der være tale om en knude, som man kan mærke hele tiden. Knuden er ofte hård.
Samlet set synes jeg ikke, at det, du skriver, giver anledning til bekymring om testikelkræft. Hvis der kommer en knude, som er der hele tiden, bør du søge læge.
Mvh
Boje