Jeg blev skræmt af porno – er der noget galt med mig?
Hej brevkasse
Jeg prøvede at onanere første gang i går, og jeg har også gjort det i dag, men jeg føler mig ikke tilfredsstillet nok. Derfor prøvede jeg at gå ind på en pornohjemmeside, hvilket jeg godt ved, ikke var en god ide, men nogle af drengene fra min klasse siger, de elsker at se det, så jeg synes, det skulle prøves.
Men jeg blev mega negativt overrasket. Så meget, at jeg ikke tror, jeg nogensinde vil have sex. Jeg synes, drengenes penis så mega ulækker ud, og jeg fik det helt dårligt.
Hvad skal jeg nu gøre? Er der noget galt med mig? Håber I vil hjælpe.
Hilsen pigen på 13 år, der snart brækker sig ...

SVAR:
Kære pige!
Jeg kan sandelig godt forstå, at du blev forskrækket og skræmt af at se porno. Og hvor er jeg glad for, at du har skrevet til os i stedet for at sidde alene med den følelse.
Porno er skuespil
For det første har porno og sex meget lidt med hinanden at gøre. Faktisk lige så lidt som film har med virkeligheden at gøre. I porno er der medvirkende, der har et manuskript, de skal følge. En instruktør fortæller dem, hvordan og hvornår de skal gøre det. Og et kamerahold optager. Derefter bliver filmen klippet sammen til det endelige resultat.
Sex derimod foregår privat og intimt mellem to mennesker. De gør det, som de har lyst til. De kan sige til og fra, som de har lyst. Det handler om at udtrykke kærlighed, følelser og lyst.
Oveni alt det, er porno for det meste designet til mænd. Mænd tænder generelt mere på, hvad de ser, end kvinder gør. Derfor er porno også for det meste mere populært blandt mænd.
Sex er et sprog der skal læres
En kendt psykolog siger, at sex er et sprog. Det skal læres langsomt og giver udtryk for noget. Du er på det helt spæde stadie. Du er ved at lære din krop at kende på den seksuelle måde. Så når du siger, at du ikke følte dig tilfredsstillet, er det helt normalt. Kvinders kønsorganer og seksualitet er mere kompliceret end mænds. Det kan tage lang tid at lære at tilfredsstille sig selv. Og endnu længere tid at blive tilfredsstillet sammen med sin partner. Så tag det roligt. Porno er i hvert fald ikke vejen frem til at lære det.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Om onani – mest for piger.
Sex kræver tryghed
Du skriver også, at hvis dét er sex, så vil du slet ikke. Ved du hvad? Så er vi to. Hvis sex var ligesom i porno, så vil jeg heller ikke være med. En tissemands udseende behøver ikke tænde dig. En dag vil du være kæreste med en fyr, som du føler dig tryg ved og glad for. Så kan lysten opstå, uden det har med det fysiske på den måde at gøre. Og det er netop pointen: At sex foregår mellem to mennesker i tryghed. Hvor man har lov til at sige “stop”, “vent”, “langsomt” eller “mere af det”.
I vores samfund bliver sex ofte beskrevet som noget, man bare gør. Men det er noget af det, der kræver allermest tryghed for at blive godt. Og det er jo allerede det, dine naturlige instinkter fortæller dig: At du ikke bryder dig om det hårdkogte ved porno. Så kære pige! Tag det roligt og vent på, at du mærker lysten. Først til at holde i hånd og kysse. Og så senere mere. Sammen med en du er tryg ved, og hvor der ikke skal spilles skuespil.
Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores tema Teenager og sex.
Kærligst
Krista Bojesen