Hvor har “missionærstillingen” sit navn fra?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva.dk

Jeg sad forleden sammen med nogle venner, og vi kom til at snakke om, hvor betegnelsen missionærstillingen kommer fra?

Hvorfor har den fået det navn? Er det, fordi det er anset som en særlig from sexstilling, eller hvor kommer den betegnelse fra?

Venlig hilsen
Missionæren

SVAR:

Kære Missionær

Tak for dit spørgsmål.

En misforståelse

Første gang, du kan læse udtrykket “missionærstilling” (på engelsk: missionary position) om den samlejestilling, hvor manden er øverst, og mand og kvinde ligger ansigt til ansigt, er i den såkaldte Kinsey-rapport fra 1948. Det var en dengang banebrydende undersøgelse og beskrivelse af mænds og kvinders seksuelle praksis.

Men Kinsey havde misforstået nogle historiske dokumenter og antog, at kristne missionærer havde lært folk i udlandet om, at det skulle være den mest fromme samlejestilling. Det er der dog ingen historiske dokumenter, der peger på – tværtimod virker denne stilling til at være den mest udbredte verden over og op gennem historien.

Understreger kærlighed og fællesskab

Før 1948 havde stillingen mange andre navne. I forbindelse med ungdomsoprøret i 1960'erne blev “missionærstilling” et alment begreb, da man i ungdomsoprøret ville frigøre sig fra alle autoriteter. Og da denne samlejestilling var det almindelige og banale – og navnet refererede til den kristne kirke, som man også gjorde op med – fik navnet den lidt nedsættende klang, vi kender i dag.

Det er faktisk lidt ærgerligt, når der ikke er noget hverken kedeligt eller banalt over denne stilling, som hellere skulle hedde face-to-face- eller måske heart-to-heart-stillingen. Den har en mange fordele i og med, at parret har øjenkontakt under samlejet og derved kan få en dybere oplevelse af kærlighed og fællesskab med hinanden.

Plads til leg og variation

Jeg tror ikke, denne stilling er mere from end andre. Bibelen siger ikke noget om, hvorvidt der er nogle samlejestillinger, som er bedre end andre i Guds øjne. Jeg tænker, at Gud blot glæder sig over et ægtepars glæde over sex, også når de er kreative og legende i deres sexliv. Og heart-to-heart-stillingen kan varieres i nærmest det uendelige.

Så længe sex indeholder omsorg, respekt og foregår indenfor ægteskabets trygge rammer, er der frit valg på alle hylder, når det gælder stillinger! Der er også frit valg til at have samleje i præcis samme stilling hver gang, hvis parret oplever, at det er det bedste.

Læs mere i det bibelske skrift Højsangen, hvor der beskrives mange forskellige former for seksuelle udtryk for kærlighed mellem en kvinde og hendes mand.

Venlig hilsen
Maria