Hvad skal jeg gøre i forhold til min ekskæreste?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg står og er ikke helt sikker på, hvad jeg skal gøre. Jeg mødte en pige på efterskolen, og vi blev kærester efter noget tid. Det var hendes første forhold, men mit andet. Efter 1½ år slog vi op, da jeg måske ikke var der så meget, som jeg ville have været. Og det var næsten to timer med tog mellem os.

Der er gået lidt over et år, siden vi slog op, og jeg går stadig og tænker på hende hver dag, og hvad jeg skulle have gjort anderledes. Her for en måned siden sagde jeg, at jeg nok havde nogle følelser for hende på en måde. Der gik lidt tid, hvor vi bare havde sådan lidt kontakt, men jeg følte stadig lidt det samme. Så fortalte hun, at hun har nok noget med en anden. På en og samme tid blev jeg glad og ked af det, for jeg ønsker hende det bedste og følte ikke, jeg havde givet hende det. Men samtidig ked af det, da jeg følte noget for hende.

Jeg ved ikke, om jeg skal sige det eller bare acceptere det, som det er. Vil gerne snakke med nogle om det, men har mest lyst til at snakke med hende, da hun kender mig bedst. Føler lidt jeg mister hende som ven, for det er nok alt, vi bliver, selv om jeg ønsker mere inderst inde.

Jeg skriver så til jer for både at komme lidt af med alt det her og spørge om råd. Vil hende det bedste, selvom det ikke er mig.

Håber det kan forstås, for det er svært at få det sagt eller bare formuleret ud af mit rodede hoved.

Vh L, 19 år

SVAR:

Kære L

Mange tak for din mail til AdamogEva.dk. Jeg synes, det er rigtig godt, du tager dig selv alvorligt og søger hjælp, når du har behov for det. Jeg vil prøve at komme med de overvejelser, jeg gør, når jeg læser din mail, og håber det vil være til hjælp.

Slut på jeres forhold

Du skriver, at I slog op efter halvandet år. Nu skriver du ikke noget om, hvem der bragte det på banen, at I skulle afslutte forholdet – ud over, at du har en oplevelse af, at du ikke var der så meget for hende, som du ville have været. Mon I blev enige om at slutte forholdet? Det kan have en betydning for det efterfølgende. Hvis det er dig, der har slået op, kan hendes tilbagetrækning fra dig skyldes, at hun er blevet så såret, at hun nu passer på sig selv og derfor ikke ønsker samme fortrolighed med dig som før – af frygt for at blive såret igen.

Hvad hun betyder for dig

Har du overvejet, hvad hun betyder for dig? Elsker du hende? Jeg er ikke helt klar over, hvor meget du har udtrykt over for hende, hvad hun egentlig betyder for dig, Du skriver: “Jeg har nok nogle følelser over for hende på en måde, det var svært at sige, og havde svært ved at forklare, hvordan jeg følte/føler.”

Jeg tænker, det kunne være rigtig godt for dig, at du gør dig nogle tanker om, hvad du føler for hende. Hvis du har svært at snakke om følelser og hvad du føler for hende, kunne det være en hjælp at skrive det ned – altså det hun betyder for dig.

Der er to grunde til det:

For det første

Hvis du igen får chancen for at fortælle, hvad du oplever, der er godt ved at være sammen med hende, både som menneske og som kæreste. Når du har gjort dig det bevidst og på den måde kan blive konkret og tydelig, får hun et tydeligere indtryk af dig, og hvad du mener. Det vil blive lettere for dig at fortælle det til hende, hvis lejligheden bød sig, når du ved at skrive det ned har gjort det tydeligt for dig selv.

For det andet

Hvis du ikke får muligheden for at fortælle hende, hvad hun betyder for dig, tror jeg, det alligevel vil blive nemmere for dig, at få hende ud af hovedet og at få sagt farvel, når du helt konkret bliver klar over, hvad det er, du skal sige farvel til. Det kan være en måde, hvorpå det kan blive lidt nemmere at komme videre.

Spørgsmål til overvejelse

  • Hvad er det der gør, at du oplever, hun er noget specielt frem for andre piger, du har relationer til?
  • Hvis du oplever, at hun er dejlig, hvad er det så, der giver dig den oplevelse?
  • Hvad er det hun gør, der giver dig en god oplevelse af at være sammen med hende? Måske får du oplevelsen af, at du har betydning.

Det er rigtig svært at have en oplevelse af, at man er ved at miste en person som ven. En person, man holder af. Du nævner flere gange, at du ønsker hende det bedste. Det er super flot af dig!

Min opfordring til dig er helt klart, at du får det skrevet ned og gjort tydeligt for dig selv, så hvis jeg spørger dig: “Hvad betyder hun for dig?” så ville du kunne give flere svar.

Det kan gå to veje

Måske er det “alt på ét bræt”. Hvis du siger til hende, hvad du føler – fortæller, hvad hun betyder for dig – er der en mulighed for, at det får den ønskede virkning; altså at hun kommer dig i møde, fordi du er helt tydelig. En anden mulighed er selvfølgelig også, at hun trækker sig og ikke ønsker at have venskab med dig, idet hun ikke oplever, at hun kan gengælde dine følelser, eller at hun har fået en anden kæreste. Hvis hun har det, vil det være naturligt nok, at hun har mere fortrolighed med ham end med dig. Det skulle jo gerne være ens kæreste, man er mest fortrolig med – som er ens bedste ven.

Find en at snakke med

Du gør det helt rigtige, når det fylder for meget for dig, nemlig at sætte ord på det du oplever. Det kan være med til at ventilere den frustration og de følelser, du får opbygget indeni. Derfor vil det også være rigtig godt for dig, hvis du kan finde en at snakke med om det, der er svært. Det er en rigtig god mulighed for at få bearbejdet det tab, som det jo er for dig.

Hvis du synes, kan du læse artikler og svar til andre i vores tema Kærestesorg.

Jeg ønsker det allerbedste for dig.

Venlig hilsen
Dennis Hansen