Hvad kan det skyldes, jeg ikke bliver gravid?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en ung pige på 28 år, som ønsker at blive gravid, men er aldrig lykkedes. Jeg har prøvet at sørge for ægløsningstidspunkter. Og jeg har aldrig været gravid før.

Hvad kan det skyldes? Jeg har regelmæssig menstruation. Jeg forstår det ikke.

Pige, 28 år

SVAR:

Kære unge pige på 28

Stort tillykke med ønsket om at få et barn. Det er ikke meget, du skriver om dig selv, så derfor bliver mit svar også meget generelt.

Husk at nyde ventetiden

Nogle par oplever, at det tager forholdsvis lang tid og mange forsøg, før det lykkes at blive gravid. Det er ikke usædvanligt at forsøge et år. Det kan opleves som en meget lang ventetid, og derfor er det vigtigt også at holde fast i det gode ved tosomheden og nyde tiden.

Forventningspresset kan blive stort

Det psykiske har en stor rolle i det at blive gravid. Nogle par har oplevet efter mange forsøg, at de må give op, og derfor vælger at adoptere et barn. Og efter kort tid så er kvinden gravid på den helt naturlige måde.

Jeg vil derfor råde dig til at tage en dyb indånding ind imellem, læne dig tilbage og nyde det spændende projekt, I har gang i. Et ønske kan blive så intenst og brændende, at det blokerer for sig selv. Hvis I kommer dertil, hvor der er gået et år uden held, kan du opsøge din egen læge.

Måske fysiske årsager

Det er ikke nødvendigvis dig, der har udfordringen med hensyn til at blive gravid. Nogle mænd har problemer med dårlig sædkvalitet, og det er noget, som bliver mere udbredt. Også selvom han ellers er sund og rask.

Hvad I selv kan gøre

For jer begge er det en god ide ikke at ryge, spise sundt og varieret, undgå alkohol og dyrke motion. Derudover er det en god ide, at du allerede nu begynder at tage Folinsyre. Det er et kosttilskud som mindsker risikoen for medfødte misdannelser.

Læs mere i vores tema Sådan opstår en graviditet.

Rigtig god fornøjelse med den dejlige tid, I står i lige nu.

Venlig hilsen
Karen Klitlund Børty