Har jeg fået svamp i skeden?
Hej
Jeg er meget bekymret over, om jeg har fået svamp, eller hvad jeg har.
Jeg har været inde og læse omkring symptomerne på skedesvamp og kan godt relatere til det. Jeg ved bare ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre, da jeg aldrig snakker med min mor om sådan nogle ting, og har derfor ikke lyst til at sige noget.
Jeg er også lidt bange ved tanken om, at jeg skal til lægen med det, for jeg er meget skrækslagen overfor læger; jeg ved godt, de bare vil en det bedste, men stadigvæk ... Jeg har dog tænkt tanken, om det kan gå over af sig selv, eller hvad man kan gøre.
Jeg har ikke rigtigt styr på, hvor lang tid det har generet men ikke så lang tid endnu. Jeg har prøvet at vaske godt med sæbe, når jeg har været i bad, hvilket sved ret meget, men har dog også læst bagefter, at det skal man ikke gøre.
Jeg håber på, I har et godt svar.
S, 14 år

SVAR:
Hej S!
Tak fordi du skriver! Det er ikke rart at gå med bekymringerne alene.
Skedesvamp eller ej
Du skriver desværre ikke, hvilke symptomer, du har, så derfor er det svært for mig at vurdere. Det er rigtigt, at det ikke er godt at vaske for grundigt med sæbe, da det kan forskyde den naturlige balance af mikroorganismer i skeden. Det kan derimod være en god idé at bruge intimsæbe, som kan købes i fx Matas.
Læs mere i vores artikel Svamp og svaret Hvad sker der, hvis svamp i skeden ikke behandles?
Tal med nogen
Når du har symptomer, som svarer til skedesvamp, er det vigtigt, du får talt med nogen om det. I første omgang kan det være din mor eller en anden voksen, du har tillid til, fx en lærer, en moster, eller en helt tredje. Det er helt naturligt, du synes, det er grænseoverskridende og pinligt – det synes de fleste. Prøv fx at sige: “Jeg synes, det er pinligt, men det klør/svier i skeden – jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre ...” Jeg tror på, du har mod til at gøre det!
Det kan være vigtigt, at du/I får taget kontakt til lægen. Måske du har brug for noget creme fra apoteket, som du kan smøre på, og det kan lægen give dig en recept på.
Mvh. Marie