Han droppede mig, men jeg kan ikke få ham ud af hovedet!
Hej Adam og Eva.
Jeg har et problem, jeg har nemlig været håbløst forelsket i en i snart et år. Vi har haft noget kørende, men det hørte op, da han droppede mig for en anden. Det blev vi lidt små-uvenner over, og derefter havde vi ingen kontakt.
Mit problem er, at vi ikke kan undgå at ses i hverdagen. Hver gang, jeg har glemt ham, popper han op alle mulige steder og minder mig om, hvor godt jeg kan lide ham. Jeg kan ikke slippe ham, jeg tænker for meget på ham – modvilligt. Han dukker endda nogle gange op i mine drømme. Og det er altså nok tre måneder siden, han droppede mig.
For nylig har hans kæreste og ham slået op. Det værste er, at han er virkelig sød mod mig, og vi har en ret god kemi, når vi er sammen, vi har det ret sjovt sammen. Han gjorde lige det hele værre, men jeg kan ikke finde ud af, om det var, fordi han måske stadig er interesseret. Det eneste jeg ved er, at jeg helst ikke vil have noget at gøre med ham, da jeg er alt for glad for ham, og han droppede mig jo ligesom for en anden dengang.
Han gør mig sindssyg i hverdagen, frustrerer og forstyrrer mig fuldstændigt. Jeg er så træt af det; jeg har aldrig haft det sådan med nogen før. Han kan bare ikke komme ud af mit hoved!
Har I nogle råd til, hvad jeg kan gøre? Jeg vil egentlig helst bare være fri for ham, så jeg kan leve videre. Det kan være, at vi finder sammen en dag i fremtiden, men jeg tror, at lige nu ikke er tidspunktet.
Mvh. Den håbløse, 17 år

SVAR:
Kære “håb-løse”
Tak for din åbne og ærlige beskrivelse. Det er ikke let at være dig med så forskellige følelser, der lige nu råber til hinanden indeni og får dig til at tænke alt muligt.
Modsatrettede følelser
På den ene side fortæller du, at du er ved at blive sindssyg i hverdagen, og at det både forstyrrer og frustrerer dig, at du ikke kan få ham ud af hovedet, når du ikke kan undgå at se ham i hverdagen. På den anden side lyder det, som om du føler dig såret og vred over, at du blev vraget til fordel for en anden.
Måske er du bange for, at det kan ske igen, for du har mærket, hvor ondt det gør – så du passer på dig selv. Måske undrer du dig over alt det positive, du oplever (han er sød, sjov, god kemi – bedste venner). Du skriver: ”Det værste er at han er virkelig sød mod mig” – er det det værste? Er det slemt, fordi han mangler at undskylde overfor dig, at han valgte en anden til fordel for dig? Måske er du blevet “pigesur” eller lidt småfornærmet, “så han kan mærke det” og blive straffet og sat på pinebænken af dig?
Jeg tror, du oplever, at følelser eller forelskelse ikke kan dikteres til at forsvinde, for følelser lever deres eget liv. Og følelser og tanker hænger sammen. Det er besværligt, når følelser og tanker er så sammenblandende og modsætningsfyldte – og samtidig er det helt naturligt og almindeligt.
Vær ærlig overfor dig selv
Mit bedste råd til dig er: Bliv ved med at være ærlig overfor dig selv. Jeg kan se, du er rigtig god til at skrive, så fortsæt med det. Skriv breve til ham (som du ikke giver til ham men selv beholder) og vær ærlig. Hvis du er vred, så skriv et “skæld-ud-brev” og fortæl, hvor såret og vred du er. Du er begyndt på at udtrykke dine følelser i dit brev til os, og jeg har her samlet noget af det, du skriver:
Ja, jeg kan godt lide ham. Ja, vi har en god kemi og måde at være sammen på. Ja, han er sjov, og vi har det sjovt sammen. Ja, jeg tænker positive tanker om ham. Ja, jeg er vred over, at han vragede mig til fordel for en anden. Ja, jeg er håbløst forelsket i ham. Ja, jeg kan ikke slippe ham. Ja, jeg ville ønske jeg ikke havde det sådan – men sådan er det. Ja, jeg kan rigtig godt lide ham. Ja, han er måske interesseret i mig. Ja, han er også med i mine drømme. Ja, det gjorde ondt at blive vraget. Ja, jeg passer på mig selv. Ja, jeg vil helst bare være fri for ham. Ja, jeg vil bare gerne leve videre. Nej, jeg kan ikke få ham ud af hovedet. Ja, jeg så ham i skolen osv.
Anerkend dine tanker og følelser
Når tanken kommer, så byd den velkommen – for den er der. Der findes ingen måde at hindre tankerne i at komme. Du hjælper dig selv bedst ved at erkende: Nu var den der igen og sige “Ok, jeg har opdaget dig (tanke)!” Det er sådan det er, og tankerne er ofte kædet sammen med følelser, som nok er besværlige, men ikke forkerte. Hvis du forsøger ikke at tænke og føle, vil presset på dig blive endnu større.
Det kan være, at vi finder sammen en dag i fremtiden, men jeg tror, at lige nu ikke er tidspunktet.” Sådan skriver du, og det er helt i orden. Det er nemlig noget, du selv bestemmer. Og her er noget, du kan kontrollere – modsat tanker og følelser.
Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores tema Kærestesorg.
Jeg vil slutte med de bedste ønsker for dig, din fremtid og kærligheden.
Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen