Glemte p-piller, menstruationssmerter og frygt for at være gravid
Hej
Jeg er en kvinde på 18 år, som startede på p-piller for lidt under tre måneder siden. I det første blisterkort glemte jeg en pille 12 timer efter, den skulle have været taget. Jeg læste brugsanvisningen, som kommer med pakken, og da det var i slutningen af blisterkortet, havde jeg mulighed for enten at springe de 7 dages pause over og starte direkte på næste blisterkort, eller holde den 7 dages pause med det samme. Jeg valgte at springe pauseperioden over.
Ca en måned efter, da jeg var på min andet blisterkort, glemte jeg igen en pille 12 timer efter, den skulle have været taget, igen helt i slutningen af blisterkortet. Her valgte jeg så at starte den syv-dages pause med det samme.
Jeg er nu blevet rigtig bekymret og bange for, at jeg er gravid. Jeg er nu på mit tredje blisterkort, og der er fire piller til, at jeg skal have de syv dages pause og min ‘falske’ menstruation. Dog har jeg hele dagen idag oplevet menstruationssmerter, som jeg normalt oplever dem på førstedagen af min menstruation. Det syntes jeg var meget underligt og læste på minrecept.dk, at det godt kan være en indikator på graviditet, specielt hvis der er gået lidt kludder i pillerne. Dog har jeg mange venner, der ligesom mig har rodet lidt med p-pillerne men ikke er blevet gravid.
Jeg ved heller ikke, om det bare kan være, fordi min krop ikke helt har vænnet sig til pillerne endnu, og det er derfor jeg oplever smerterne, da jeg stadig er i de første tre måneder. Jeg er på ingen måde klar til at få barn, og dette bekymrer mig derfor.
Håber, I kan hjælpe.

SVAR:
Hej
Jeg kan godt forstå, du er nervøs for en graviditet. Du skriver, at du ikke er klar til at få et barn. Det er der ikke mange der er, når de er 18 år.
Mulighed for graviditet
Det er godt, at du beskytter dig selv mod uønsket graviditet med p-piller (husk bare, at de ikke beskytter mod kønssygdomme). Det er ikke så nemt at blive gravid, men du har helt ret i, at der er mulighed for det, når der er kommet lidt rod i pillerne. Der er dog størst mulighed for graviditet, hvis det er de første piller på blisterkortet, du har glemt, og du skriver, at det i begge tilfælde er en af de sidste.
Jeg vil anbefale dig at tage en graviditetstest, hvis du stadig er bekymret.
Smerter
Menstruationssmerterne kan jeg ikke give anden forklaring, end at det må være din livmoder, der lige skal vænne sig til det nye system med p-piller. Enten er det sådan, det bliver fremover, eller også vil din krop vænne sig til hormonerne, og smerterne vil kun komme i forbindelse med “den falske menstruation”.
Glemte p-piller
Næste gang, du kommer til at glemme en pille, og der er gået mindre end 36 timer, skal du tage den glemte pille straks og tage den næste pille som planlagt (det vil sige to piller på én dag). Så har du samme beskyttelse mod graviditet.
Du kan læse mere i vores artikel Rod med p-pillerne.
AdamogEva.dk er en kristen side, så det følgende jeg skriver, bærer derfor præg af min personlige tro og holdning som kristen. Du kan læse det eller springe det over – det er op til dig.
Gode rammer for god sex
Jeg vil opfordre dig til at overveje, om du er klar til at have sex. Det gør jeg, fordi du skriver, at du ikke er klar til at få børn. Jeg synes helt sikkert, man skal kunne have sex, uden der nødvendigvis kommer et barn som resultat. Men i de tilfælde, hvor kvinden bliver gravid, er det bare godt for både barnet og de to voksne, at man hører sammen og bliver forældre sammen.
Som jeg læser Bibelen, er ægteskabet den bedste ramme for to, der gerne vil dele sex, og det er sådan, jeg har valgt at leve, fordi det er trygt, at min sexpartner er min mand. Sex er fedt, og det er ekstra fedt, når man stoler 100% på sin partner og ved, at vi skal blive sammen uanset, hvad der måtte ske. Det er sådan, jeg tror, Gud har udtænkt rammerne for det gode liv med sex.
Pas på dig selv.
Venlig hilsen
Karen