Er det ok som kristen at tage på et orgasmekursus for kvinder?

Vis spørgsmål

Hej.

Er det ok for mig som kristen, og som har været gift nogle år, at gå til orgasmekursus for kvinder, da jeg søger ny inspiration. Man lærer onani og orgasme-teknik, og man rører ikke andre mennesker.

Jeg er ikke tiltrukket af kvinder, jeg ser det som pirrende at skulle få orgasmer sammen med andre kvinder. Min mand synes det er ok – bare der ikke er mænd til stede – hvad synes I?

T, 24 år

SVAR:

Kære T

Du spørger, om det er ok for dig som kristen og gift at deltage i et orgasmekursus for kvinder.

Sex er Guds gode gave …

Før jeg kommer dertil, vil jeg begynde med at skrive, at sex er en fantastisk gave fra Gud. Og i ægteskabet får vi lov til i tryghed og gode rammer at lege, udforske og opleve en nydelse, som ikke kan sammenlignes med noget andet. Mænd har normalt lettere ved at opnå tilfredsstillelse/orgasme end kvinden, og det kræver da ofte også mere end “bare” samlejet, for at en kvinde kan få orgasme. Her er der brug for tid – og læring. Noget kan man læse sig til, andet er så individuelt, at der er brug for tålmodighed, frimodighed, åbenhed og ærlighed. Og masser af tryghed, så ingen af jer føler sig mislykket, når det ikke lykkes. Og når du/I så tror, at du/I har lært det, finder du/I ud af, at det også ændrer sig i forhold til tidspunkt, alder og situation. Og de fleste kvinder har brug for, at hele samlivet i ægteskabet er godt, for at de helt kan give sig hen i nydelsen.

… til mand og kvinde i ægteskabet

Men mit hovedanliggende er, at det er noget, mand og kvinde skal lære sammen i ægteskabet, så det er jer, der finder ud af, hvad der er godt for jer, og hvordan I bedst kan gøre det godt for hinanden.

Hvem sætter standarden?

På et kursus som det, du beskriver, forestiller jeg mig, at der vil være meget fokus på teknik og måske også på kvindens “krav” på at få orgasme. Jeg synes, det er godt og rigtigt for både mand og kvinde i ægteskabet, at det er noget, det er blevet ok at sætte fokus på. Men jeg er bekymret for, hvem og hvad det er, der kommer til at sætte standarden for, hvad der er vigtigt og normalt. Og måske opstår spørgsmålene: Passer vi i virkeligheden sammen, hvis jeg/vi ikke kan leve op til det? Er der overhovedet brug for en mand? For mig ligger der undertoner af de overvejelser, hvis mange kvinder skal opleve orgasmer sammen. Jeg tror også, det er noget af det, du selv forestiller dig, når du skriver, at du ser det som pirrende at få orgasmer sammen med andre kvinder.

Det handler ikke bare om orgasmer

Samtidig med det positive fokus på kvindens seksualitet oplever jeg, at der er blevet alt for meget fokus på, hvor succesrige vi bør være på alle områder, og hvor vigtigt det er at opleve så meget som muligt, så tidligt som muligt. Resultatet bliver desværre, at rigtig mange oplever, de ikke slår til, eller ikke får alt det ud af livet – sexlivet ikke mindst – som de har krav på, og som det ser ud til, andre får. Og alt for mange bliver skilt, fordi de stiller for store krav og opgiver alt for hurtigt, når kravene ikke bliver opfyldt.

I har ikke været gift så længe, og det tager rigtig lang tid at lære hinanden godt at kende – på alle områder. Det kan man opleve med utålmodighed og frustration – eller man kan glæde sig over, at der er meget nyt at lære og opleve i de mange år, I forhåbentlig får sammen. Så jeg vil opfordre jer til at arbejde sammen om dine orgasmer.

Læs og brug gerne nogle gode bøger, som der er udgivet en del af – også i kristent regi: Fx: Hvad din kone ville ønske, du vidste om sex og Bedre sex – og mere af det. Der findes også flere svar på AdamogEva.dk, som du måske kan have glæde af at læse. Jeg vil især foreslå: Hvordan får jeg den dejlige følelse ved sex?

Hvis I efter længere tid skulle komme frem til, at det sjældent lykkes, kunne I overveje at opsøge en sexolog – sammen.

Jeg ønsker jer begge en god opdagelsesrejse.

Mange hilsner
Inge