Er det fordi min kæreste er omskåret, jeg ikke får orgasme ved samleje?
Hej.
Jeg har med min første kæreste haft sex en del gange efterhånden. Han er muslim, og kom til Danmark for nogle år siden. Han er omskåret, og jeg er i tvivl, om det har noget at gøre med, at det slet ikke er specielt rart at have sex. Ikke fordi det gør ondt eller noget, det gjorde det kun de første par gange. Men jeg oplever slet ikke nogen nydelse ved sex, og det synes jeg altså er mærkeligt.
Jeg har heller aldrig fået orgasme under sex. Men burde det ikke være rart at have sex? Og har det noget at gøre med den manglende forhud?
Håber I kan hjælpe mig.
- N, 15 år

SVAR:
Hej N
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig.
Sexliv
Du skriver, at du har en kæreste, der er omskåret, og at I har haft sex sammen en del gange. Det gjorde ondt de første par gange, men du undrer dig over, at du ikke oplever nydelse ved jeres sexliv nu.
At din kæreste er omskåret har ingen betydning for, hvad du mærker og føler, når I har sex. Når ikke-omskårne mænd har sex, trækkes forhuden tilbage, så penishovedet er blottet. Så penis ser ud og mærkes for dig på samme måde, som hvis du havde samleje med en ikke-omskåret mand.
Nydelse – orgasme
Manglende orgasme ved sex kan skyldes manglende forspil. Men orgasmen kommer ikke, hvis ikke man er 100% tryg og tilpas sammen med sin kæreste.
At du ikke oplever nydelse eller orgasme, når I har sex sammen, kan have mange årsager. Jeg ved ikke, hvad der gør sig gældende for dig, men håber du vil læse med videre. Du kan måske få nogle ideer ved at læse svaret 18-årig kvinde: Hvorfor opleves sex ikke dejligt?
Hvad er sex?
Sex er meget mere end det rent fysiske. Sex er omsorg, nærhed, tryghed, intimitet, hengivenhed, sårbarhed, følsomhed, kærlighed, ømhed osv. Sex er stærke følelser. Sex kan være dejligt og rart, men sex gør os også sårbare og følsomme. Når du har sex med en anden, giver du noget af dig selv til den anden. Noget meget intimt.
Sex kan være dejligt i nuet, men det kan give ar på sjælen, hvis den, vi har sex med, ikke forbliver vores.
Sex er også muligheden for at blive gravid, at et barn bliver skabt, at blive forældre. Har du og din kæreste snakket om det?
Klar til sex
Som 15-årig er du på vej til at blive en voksen kvinde, og der sker meget med din krop, dine tanker og dine følelser. Det er et tidspunkt i livet, hvor oplevelser og relationer til andre gør særligt indtryk og præger den udvikling, man er i gang med.
Har du tænkt over, om du egentlig er klar til sex? Har du lyst til sex? Måske kan du overveje, om sex giver dig mere, end det kræver. Hvis du ikke får så meget, som du giver, er det måske ikke det værd lige nu?
Vejen til god sex
Her på AdamogEva.dk ser vi Guds ord i Bibelen som en god guide for vores liv. Gud vejleder os om, at sex hører til i et trygt parforhold – ægteskabet – hvor vi har lovet hinanden at blive sammen og passe på hinanden gennem hele livet.
Det trygge parforhold giver plads til intimitet, fortrolighed og nærhed. Alle elementer, der er afgørende for et sexliv, der er rart og nydelsesfyldt. Du kan læse mere i vores artikler
Vejen til god sex
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Jeg håber, du kan bruge mit svar, ellers må du endelig skrive igen.
Jeg håber også, du vil tænke over, om du er klar til sex. Og så vil jeg ønske alt det bedste for dig.
Kærlig hilsen
Anette