Er der noget galt med min forhud og penis?
Hej.. :)
Jeg har en en længere periode tænkt på, om der er noget galt med min forhud og penis.
Synes min penis er meget lille. Den er ca. 15 cm i stiv tilstand. Er det meget lille for en stiv penis, eller er det meget normalt?
Jeg har svært ved at trække min forhud tilbage. Kan trække den nogenlunde tilbage i slap tilstand, men ikke sådan at penishovedet bliver helt fri. Og i stiv tilstand kan jeg ikke trække den særlig langt tilbage.
Når jeg onanerer, trækker jeg ikke min forhud særlig langt tilbage. Ved godt at man ikke kan regne med pornofilm, men i dem ser det ud til, at de trækker forhuden helt tilbage, sådan penishovedet er fri. Jeg trækker det kun sådan tilbage, at man lige kan se "spidsen". Er det normalt?
Håber I kan hjælpe mig, da det er noget, som jeg går og tænker en del over. Og da jeg er en lidt genert dreng, er jeg ikke bare den, som går til lægen med det samme.
Tak på forhånd :)
Den spørgende, 18 år

SVAR:
Hej den spørgende
Den penisstørrelse, du oplyser, er normal og faktisk lidt over verdensgennemsnittet.
Det lyder til, at du kunne have en let grad af forhudsforsnævring (phimosis). Nogle gange kan forhuden klistre til penis, uden der er tale om decideret forhudsforsnævring. Du kan prøve at gøre penis og forhuden mere glat med vand og sæbe og se, om det kan lade sig gøre at trække forhuden tilbage. Men prøv kun nogle få gange, og det må ikke være smertefuldt. For så risikerer du at lave rifter i forhuden.
Hvis du føler dig generet af forsnævringen, skal du drøfte det med din læge. Der er ingen grund til at være flov over det. Det er ikke en sjælden tilstand, så din læge har formodentlig set en del tilfælde tidligere. Behandling består enten af hormoncreme eller i sjældne tilfælde operation i form af omskæring eller spaltning af forhuden.
Du kan læse mere her: Snæver forhud
Mvh Boje