26 år og jomfru. Normalt med stram jomfruhinde?
Hej.
Jeg er en kvinde på 26, og jeg er jomfru. Jeg har ikke haft en kæreste, og jeg er desuden kun til piger.
Når jeg onanerer, kan jeg ikke få mere end to fingre op. Det gør simpelthen ulideligt ondt, hvis jeg prøver med tre. Min jomfruhinde er ikke samarbejdsvillig, men bliver ved med at være meget stram.
Er jeg unormal?
Hvad skal jeg gøre?
På forhånd tak.

SVAR:
Kære du
Der er stor forskel på, hvordan pigers jomfruhinde ser ud og hvor let den "brister". Hos nogle piger brister den under sport eller brug af tamponer, hos andre ved første samleje. Det kan bløde og gøre lidt ondt. Det er ikke en rigtig hinde, men nærmere en stram ring lige i skedeåbningen. Du kan se den, hvis du ved hjælp af et spejl ser dig selv for neden.
Hos nogle piger er jomfruhinden tykkere og sværere at udvide. Der kan være flere årsager til, at det gør ondt at føre fingrene op i skeden (eller for andre at gennemføre et samleje). Muskelspændinger i underlivet kan gøre skeden meget stram og mindre fugtig. Det kan komme ved smerter eller nervøsitet. Det er derfor vigtigt at være tryg i situationen og våd i skeden, før du fører flere fingre ind. Det kan hjælpe at bruge glidecreme.
Du er ikke unormal. Du er fortsat jomfru og åbningen i din jomfruhinde er ikke så stor. Du kan enten acceptere, at du ikke selv kan udvide den mere og nyde at onanere med to fingre eller du kan forsøge stille og roligt at udvide din jomfruhinde ved hjælp af en lille dildo. Du kan også blive undersøgt ved din læge eller en gynækolog, der så kan skære et større hul i hinden.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Kærlig hilsen Signe