Ydre skamlæber vokset og gør ondt - kan jeg blive opereret?

Vis spørgsmål

Hej Adamogeva.

Jeg er en pige på 16. Jeg har gået i et års tid og døjet med nogle irritationer i underlivet. For halvandet års tid siden var jeg til lægen med det, men hun sagde, at der ikke var noget. Efter besøget ved lægen var der heller ikke noget galt indtil her for 6 måneder siden.

Mine ydre skamlæber begyndte og vokse rigtigt meget og svulme meget op, så meget at det nu gør ondt at gøre visse ting. Jeg kan ikke have stramt undertøj på/stramme bukser på, uden at det gør en smule ondt.

Jeg kan heller ikke ride, uden at jeg får rigtigt ondt bagefter.

Jeg har læst en del om underlivs reducering, men kan jeg stadig godt få sådan en operation, selv om jeg er så ung, som jeg er?

Ved ikke helt, om jeg tør og tage til lægen med det, eller hvordan jeg skal fortælle mine forældre, at jeg skal opereres i underlivet. (Hvis det ender ud i, at jeg skal det).

Vil hellere end gerne have operationen, hvis det kan hjælpe på, at det ikke gør ondt.

Ved ikke, hvordan jeg skal snakke med nogen om det, men tror snart ikke, at jeg kan holde det inde mere, da det er begyndt og gøre rimelig ondt.

Håber jeg hører fra jer!!

Knus og mange håb fra mig :)
Josefine, 16 år

SVAR:

Kære Josefine

Tak for dit brev. Du skriver, at dine ydre skamlæber voksede meget for et halvt år siden. Både de indre og ydre skamlæber vokser i puberteten, så min tanke er, at det nok er en del af pubertetens vækst. Skamlæberne kan godt ende med at være forskellige i størrelse fra side til side.

Det kan være godt at undgå for stramtsiddende tøj

Du skriver, at det gør ondt med stramt tøj og ved ridning - min tanke er, at begge dele kan irritere huden/vævet i skamlæberne, der vokser, og derfor får du ondt. Jeg tror, det er forbigående og stopper igen, når puberteten er ovre. Prøv evt. at undgå alt for stramtsiddende tøj i en periode og se, om det lindrer.

En operation er ikke nødvendigvis løsningen

Jeg synes ikke, du skal få foretaget en skamlæbe reduktion. Du er ikke færdigudviklet endnu, så det er efter min mening ikke tilrådeligt at operere på noget, der naturligt er ved at udvikle sig. Ved en operation, vil der komme arvæv og det kan i visse tilfælde stramme og også gøre ondt, så jeg synes, du skal tænke dig godt om.

Hvis du ikke deler denne opfattelse, må du bestille tid hos din læge, da det er lægen, der kan undersøge dig og evt. henvise dig til en gynækolog, en der er specialist i kvindesygdomme, hvis det viser sig at være nødvendigt.

Gå ikke alene med det

Jeg synes, du skal tage mod til dig og tale med din mor om det. Måske har hun oplevet lignende ting, og de fleste forældre er kun glade for, når deres børn ønsker at snakke med dem om personlige ting.

Håber du kan bruge svaret, det er jo ikke noget endeligt svar på dit problem, men nogle overvejelser set fra et lægeligt synspunkt.

Venlig hilsen
Linda Møller