Lang menstruation, ubeskyttet sex, nødprævention – er jeg gravid?
Hej
Jeg havde i sidste uge haft menstruation i omkring 12 dage, og det sluttede torsdag. Fredag er jeg så til fest, hvor jeg havde ubeskyttet sex. Jeg tog en fortrydelsespille omkring 6 timer efter.
Nu en uge efter er jeg begyndt at bløde igen!? Stoppede på p-piller i slut marts, og derfor har min menstruation ikke været regelmæssig. Burde jeg være bange?
S, 17 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg vil gerne svare dig.
Menstruationscyklus
Jeg ved ikke så meget om dig, men du skriver, at du har haft en menstruationsperiode på 12 dage. Mon du har oplevet så lange blødningsperioder før, eller var det blot denne ene gang?
Du fortæller, at du har taget p-piller tidligere, og det er helt korrekt, at det kan have indflydelse på menstruationscyklus efterfølgende, og at der kan gå noget tid, før kroppen finder ind i sin egen rytme igen.
Man siger, at ved en regelmæssig menstruationscyklus på ca. 28 dage, vil ægløsning typisk finde sted omkring 14 dage efter menstruationens første dag. Om det gør sig gældende for dig, er jo ikke til at vide, nu hvor du har en uregelmæssig cyklus. Men skulle det være tilfældet, har du haft ubeskyttet sex netop omkring din ægløsning, og muligheden for en graviditet har måske været til stede.
Du kan læse mere om menstruationscyklus i vores leksikon.
Fortrydelsespille
Du skriver, at du 6 timer efter ubeskyttet sex tog en fortrydelsespille. En fortrydelsespille hæmmer ægløsningen, og dermed reduceres risikoen for at blive gravid. Samtidig påvirkes slimhinden i livmoderen, så et eventuelt befrugtet æg ikke så let sætter sig fast. Med stor sandsynlighed har du ved at tage en fortrydelsespille undgået, at der er sket en befrugtning og har dermed hindret graviditet.
Mindre blødning er en mulig bivirkning ved at tage en fortrydelsespille. Måske er det derfor, du er begyndt at bløde igen.
Læs mere om fortrydelsespiller her.
Uregelmæssige blødninger
Hvis du fortsat bløder i flere sammenhængende dage, vil jeg opfordre dig til at kontakte din egen læge. Det er ikke almindeligt at bløde så kort efter en menstruationsperiode, heller ikke selvom du stoppede med p-piller i marts, og din menstruationscyklus er uregelmæssig.
Jeg kender ikke dine overvejelser mht. at stoppe med p-piller, men det er vigtigt, at fortrydelsespiller ikke kommer til at erstatte anden prævention. Jeg vil også opfordre dig til at snakke med din læge om det, hvis du fortsat vil være seksuelt aktiv.
Sex og graviditet
Som jeg skriver ovenfor, er du sandsynligvis ikke blevet gravid. Og jeg forstår godt, hvis det ikke er noget, du ønsker at blive som 17-årig.
Jeg gætter på, at du er blevet nervøs for, om du er blevet gravid – og det får mig til at skrive, at det er vigtigt at tænke igennem, at når du har sex, er det en mulighed at blive gravid: Et barn kan blive til i din mave, og du kan blive mor. Er du klar til det? – Og er din partner klar til at blive far?
Du giver noget meget intimt og fint til et andet menneske, når du har sex – du giver noget af dig selv. Pas godt på dig selv og det fine menneske, du er. Det er sårbart at have sex, og jeg håber, du vil værne om dig selv og din krop.
Min tilgang til sex
På AdamogEva.dk tror vi, at Gud i Bibelen har givet os kærlige vejledninger at leve efter for at passe på os, og i Bibelen vejleder Gud os om, at sex hører til i ægteskabet. Ikke for at være kedelig, men for at passe på os, så vi ikke giver en lille del af os selv væk til flere forskellige, når vi har sex.
Og samtidig for at sikre et trygt parforhold, hvor vi har lovet at passe på hinanden og stå sammen – og hvor en graviditet og et barn derfor har de mest trygge rammer at vokse i.
Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Anette