Glemt P-pille, hvor stor er risikoen for at jeg er gravid?
Hej. Jeg er i tvivl om hvor stor risiko, der er, for at jeg er blevet gravid, efter jeg har haft sex med min kæreste.
Efter jeg havde haft min menstruation, startede jeg tirsdag med at tage mine p-piller, som jeg plejer. Torsdag glemmer jeg at tage min pille, og har derefter sex med min kæreste. Næste dag køber jeg en fortrydelsespille, og tager den glemte p-pille, lige da jeg kommer hjem (der var gået over 12 timer).
Men tre dage efter, jeg har taget fortrydelsespillen og er fortsat med mine p-piller, har jeg ubeskyttet sex med min kæreste igen. Imens vi har sex, kommer han ikke, fordi vi regnede med, der ikke ville kunne ske noget så.
Men nu er jeg blevet nervøs alligevel? Hvor stor risiko, vil i sige, der er, for at jeg kan være blevet gravid, selvom han ikke kom?
M, 19 år

SVAR:
Kære M
Du har haft sex med din kæreste, mens du var på p-piller. Problemet er, at du glemte en p-pille, og at I derefter havde sex uden at beskytte jer med andet, end at han ikke havde udløsning inde i din skede.
Jeg mener ikke, der er stor risiko for, at du er gravid, men er desværre nødt til at forklare dig, at der faktisk er en lille risiko.
Gravid trods manglende udløsning
Når man har sex, kan der komme lidt præsperm fra penis under rejsningen. Præspermen kan både indeholde sædceller samt overføre sexsygdomme.
Der er således en lille mulighed for, at du kan blive gravid selvom din kæreste ikke har udløsning inde i din skede. Dog er sandsynligheden ikke så stor, men muligheden er der altså.
Risiko ved glemte p-piller
Kommer du i tanke om, at du har glemt en p-pille, skal du tage den så hurtigt som muligt. Er der gået mere end 12 timer, siden du skulle have taget den, er der risiko for, at du ikke er beskyttet – specielt hvis det er i 1. eller 3. uge af p-pille pakken. Jo flere glemte p-piller des større risiko er der, for at de ikke beskytter. Du er derfor nødt til at beskytte dig ekstra i de følgende 7 dage, hvor du husker pillerne regelmæssigt.
I dit tilfælde glemte du én pille i den første uge af pakken og der gik mere end 12 timer, før du huskede den. Det må derfor forventes, at du i en periode ikke var helt beskyttet af p-pillerne. Du har således haft en øget risiko for graviditet i ugen efter den glemte p-pille, og burde have beskyttet dig ekstra i 7 dage.
Mit eneste råd til dig er derfor, at du er nødt til at afvente din næste p-pille pause. Kommer menstruationen som den plejer, er du sandsynligvis ikke gravid, men da nogle kvinder bløder tidligt i graviditeten, kan det være en ekstra sikkerhed for dig at tage en graviditetstest, inden du begynder på den næste p-pille pakke. Jeg synes dog ikke, du skal bekymre dig unødigt. Risikoen er meget lille, da han ikke havde udløsning, men jeg kan bare ikke sidde og give dig en garanti her.
Et indput til overvejelse
Du har fået dig en forskrækkelse og en alvorlig bekymring. Jeg håber ikke, at du går alene med det. I er to om det ansvar at have sex – og det ER et stort ansvar. Du skal ikke bære det ansvar, de tanker og den bekymring alene. Sex er fra vores skabers side givet os som et helt særligt kærlighedssprog. Det skal være med til at knytte to elskende sammen i en unik tryg enhed. Så hvis der er knyttet alt for megen usikkerhed, angst og bekymring til sex, så skal du overveje, om jeres forhold rummer optimale vilkår for et trygt sexliv. Vores holdning på AdamogEva.dk er, at forudsætningerne for et trygt sexliv først er tilstede, når man i et forhold er klar til at forpligtige sig på hinanden. Det skal lige være mit input til dig her til sidst at overveje. Læs evt. vores artikel Værd at vente på.
Held og lykke med fremtiden
Eva Fibiger Diemer