Er det synd at onanere til kyssescener?
Kære Adam og Eva
Tak for en rigtig god og brugbar side!
Jeg har dog lige et enkelt spørgsmål, som jeg ikke rigtig synes, jeg har kunnet finde svar på. Det drejer sig om kyssescener. Jeg er med på, at det er en synd at se porno og direkte sexscener, men er det også en synd at se på folk, der kysser, hvis de er påklædte? Fx i forbindelse med onani?
Mvh. kvinde, 22 år

SVAR:
Kære anonyme kvinde
Tak fordi du har skrevet til AdamogEva.dk med din undren. Det er et interessant spørgsmål, som der måske ikke kan gives et entydigt svar på. Jeg skal forsøge at komme med nogle betragtninger.
Kys og onani er naturligt
For mig at se er det ikke en egentlig synd hverken at se mennesker kysse hinanden med tøj på eller at onanere. Det er naturligt at se mennesker kysse hinanden, og forhåbentlig ser du det også, hvor du færdes og måske i dit hjem.
Onani er omdrejning for meget debat i kristne sammenhænge, fordi vi fra det gamle testamente har fortællingen om Onan, der spildte sin sæd ved at onanere i stedet for at gå i seng med sin kone. Fortællingen vil sige os, at hvis vi er gift, skal vi ikke onanere men bruge vores seksuelle kraft til fordel for og sammen med vores ægtefælle.
Forskellige situationer
Nu fremgår det ikke, om du er gift. Men hvis du er, vil jeg sige, det er en uskik, hvis du onanerer i stedet for at gå i seng med din ægtefælle. Onani kan bruges som supplement men aldrig som erstatning for seksuelt fællesskab med din partner.
Hvis du er alene, ser jeg ikke noget bibelsk belæg for ikke at onanere – med mindre, det er blevet til en afhængighed, som gør, at du må trække dig fra andre, og som forhindrer dig i at leve et normalt liv med normale aktiviteter.
Jeg vil gerne opfordre dig til at læse mere i vores artikel Om onani – mest for piger.
Du vil finde kristne, som ser anderledes på onani. For mig at se kan onani bruges til at lære sin krop godt at kende, så du, når/hvis du skal giftes, kan vise din mand rundt og få ham til at give dig orgasme. Orgasme – uanset om den er kommet af onani eller sammen med din ægtefælle – har en forløsende effekt på spændinger både fysisk og psykisk.
Kyssescener som inspiration
Spørgsmålet er så, om du må se på andre, der kysser hinanden med tøj på, mens du onanerer. Igen vil jeg sige, det afhænger af, hvilke relationer du har. Hvis du er gift, eller hvis du har en kæreste, så mener jeg, det er forkert at onanere til billeder af andre mennesker, og det egentlig er lige så slemt som porno. Du skal ikke have billeder på nethinden af andre, end den du elsker.
På den anden side, hvis du er alene, så er der jo ingen, du er “utro” i din fantasi, når du ser på billeder af et fremmed par, der kysser. Vi ved, at fantasier spiller en rolle i vores seksuelle drift, og synet af et smukt par, der kysser, kan få nogle af os opstemt. Derfor må du med din samvittighed overveje, om du skader nogen relationer ved det, du gør.
Jeg vil klart fraråde dig at se på andre, mens du onanerer, hvis du har en partner – uanset om du og din partner har sex eller ej. Hold hele dit fokus på den du elsker, hvis du har en partner.
Læs mere i vores artikel Er onani synd?
Jeg håber, mine tanker kan hjælpe dig lidt på vej i dine overvejelser.
Kh Lise Berggren Smidt