Er gensidig onani og oralsex i orden for kristne kærestepar?
Jeg har haft en diskussion med min kæreste gennem otte måneder, om det er i orden at onanere for hinanden, og om det er i orden at give oralsex til hinanden, når man er kristen.
Hun mener, det er at gå for langt, mens jeg mener, at eftersom der ikke står noget i Bibelen om det, må det være ok. Vi har ikke sex sammen.
Kan du hjælpe os med et svar?
M, 29 år

SVAR:
Hej M
Du har ganske ret i, at hverken ordet petting eller oralsex står i Bibelen. Men derfor står der alligevel en del om det med sex, som vi kan bruge til at finde en vej frem.
Vi læser allerede i skabelsesberetningen, at Adam og Eva i begyndelsen er nøgne uden overhovedet at tænke på det som noget problem. Men straks efter syndefaldet begynder de at synes, at det er et problem og laver tøj af figenblade (indtil Gud giver dem noget betydeligt bedre tøj af skind ).
Vi mennesker er skabt til et ukompliceret åbent forhold til hinanden, men siden syndefaldet er det desværre ikke så ukompliceret.
Vi hører også i skabelsesberetningen, at mennesket er skabt til at en mand og en kvinde finder sammen og stifter fælles hjem og bliver ét kød (hvilket blandt andet betyder, at de har sex sammen).
Ét kød
Nu kunne man selvfølgelig sige, at vel står der, at man først må blive ét kød, når man stifter fælles hjem. Og det betyder, at man ikke må have samleje, før man er gift. Men der står ikke, at man ikke må dyrke petting og oralsex, før man er gift. Men det holder ikke i virkelighedens verden. Det med at blive ét kød er ikke noget, der alene har med penis’ indtrængen i skeden at gøre. Det er hele den dybe intimitet, der er forbundet med nøgenhed og med at berøre hinanden på en seksuelt stimulerende måde.
Dels kan man i praksis ikke opretholde et vandtæt skille mellem de ting og så samleje; det glider uhyggelig let over i hinanden. Og gør det ikke, bliver det dødfrustrerende: som at sætte tænderne i en saftig burger og så trække den ud af munden igen, når man har en del ketchup i munden. Man har ikke spist den, men man har været lige ved, og man har smagt, og mundvandet er parat – og så forsvinder den igen! Det giver et rigtigt frustrerende samliv – så alene af den grund skal man aldrig gøre det!
På Jesu tid
Men nu spørger du til Bibelen. Og her ligger det som en selvfølge, at intimiteten skal værnes ind til ægteskabet. Da Maria får at vide af englen, at hun er gravid, siger hun: ”Hvordan kan det lade sig gøre, jeg har jo ikke været sammen med min forlovede, Josef!?!”
Hun siger ikke: ”Ups, godt nok har jeg jo ikke haft samleje med Josef, men måske har vi spildt under petting, og så er nogle af de små bæster alligevel krøbet op i skeden!” Det var for Maria – og alle andre, der fulgte Skrifternes anvisninger – slet ikke en mulighed at tænke og handle sådan!
På Jesu tid var det slet ikke noget spørgsmål for Guds folk, hvor ”langt man kunne gå” – det var en total selvfølge, at man overhovedet ikke var intimt sammen på nogen måde, før man var gift. Og Jesus gør på ingen måde op med denne holdning, så der er ikke belæg i Bibelen for at sige, at vi i dag skal forholde os på en anden måde. Principperne fra Adam og Eva gælder stadig. Og det har alverdens kristne op gennem 2.000 år også holdt fast ved. Det er først i vores kultur, hvor seksualmoralen har ændret sig helt enormt, at man er begyndt at tænke, at det nok er ok for kristne at pille intimt ved hinanden, før de er gift.
Begynd med at dele tanker og liv på de ikke-intime områder
Ud over at der ikke er belæg i Bibelen for petting eller andet intimt samvær før ægteskabet, er der rigtig megen almindelig sund fornuft i at lade være. Det kan du læse om i de her artikler:
Værd at vente på
Sex i Bibelen - på den gode måde
Sex i Bibelen - stærke sager
Ægteskabet og Bibelen
Her nogle eksempler på svar angående Bibelen og sex, og du kan selv finde flere:
Hvor står det i Bibelen, at sex før ægteskabet er forkert?
Hvordan venter vi med sex til vi bliver gift?
I jeres kæresteforhold ser det ud til, at det er et emne, der medfører diskussioner og modsætningsforhold. Det er vist et yderligere argument for ikke at presse på. Hvis det skal være jer to resten af livet, så får I rigelig tid til sex senere. Og skal det ikke være jer to, så er det absolut bedst ikke at have solgt ud af det mest intime i sit liv til en, man alligevel ikke skal dele livet med.
Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært i et samfund, hvor alt og alle giver indtryk af, at man naturligvis har samleje ved første date – eller i hvert fald, når man kommer ”fast” sammen. Men det siger mere om opløsningen i dette samfund, end om at Skaberens brugsanvisninger skulle være blevet forældet. Og der er på den lange bane så god mening i at holde fast ved grænserne. Det giver så meget godt til parforholdet senere, at man begynder med at dele tanker og liv på de ikke-intime områder og venter med sex, til man er sikker på, at det er os to og derfor har giftet sig!
Som lykkelig ægtemand på den anden side af sølvbrylluppet kan jeg bevidne, at det bestemt ikke på den lange bane er det mindste skadeligt at vente med sex til efter brylluppet!
Venlig hilsen
Sprint