15 år og ubeskyttet sex – viser ændret udflåd, jeg er gravid?
Hej
Jeg er en 15-årig pige, som har haft ubeskyttet sex sammen med min kæreste. Heldigvis nåede han ikke at få udløsning.
Min menstruation er nu to uger forsinket, og jeg er blevet lidt urolig, dog har min menstruation været 7-10 dage forsinket før.
Mit udflåd har været meget svingende fra den ene dag, hvor det har været meget tykt og til den anden, hvor der næsten ikke har været noget, men nu er det begyndt at lugte ret surt, og jeg er begyndt at få rigtig meget udflåd, har det nogen betydning?
Jeg har taget en graviditetstest, som viste negativ.
Hvad kan det betyde? Og kan det være pga stress?
HJÆLP! Er meget desperat efter hjælp!
Anonym, 15 år

SVAR:
Kære unge pige!
Jeg kan godt forstå, du gør dig mange tanker. Det var tydeligvis ikke din hensigt at dyrke sex på en måde, hvor du kunne blive gravid, og det er virkelig svært og frustrerende at leve med den uvished. Du er ikke den eneste, der har stået i en lignende situation. Det er langt fra altid, at man helt har hovedet med i de øjeblikke, man er i stødet, men bagefter bliver det måske klart, at du har overskredet nogle grænser, du ikke havde lyst til at overskride.
Få sikkerhed for, om du er gravid
Jeg kan ikke svare på, om du er gravid, men jeg kan fortælle lidt om, hvordan du kan finde ud af, om du er det.
Det korte svar er, at det er nemmest at gøre, som du har gjort. Bruge en graviditetstest. Jeg ved ikke, hvor længe efter samlejet, du tog en test, men normalt viser den først positiv 2-3 uger efter samlejet. Testen reagerer på et hormon, der hedder HCG. Det udskilles, når ægget har sat sig fast i livmoderen, og det er begyndt at udvikle sig. Det plejer at være nogenlunde det tidspunkt, hvor menstruationen burde begynde, men når din menstruation er uregelmæssig, så må du gå efter tidspunktet, hvor I dyrkede sex. Læs også mere i artiklen Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Udseende af udflåd varierer
Udflåd er generelt ret svært at tolke på. Det kræver i hvert fald, at man har rigtig godt tjek på, hvordan det plejer at se ud i en normal menstruationscyklus. Når din menstruation er uregelmæssig, vil dit udflåds udseende sikkert også være det, og jeg ville ikke tolke for meget ud fra det.
Jeg tror ikke, det er særlig sandsynligt, at du er gravid. Det er rigtigt, at det kan lade sig gøre, for selv om han ikke fik udløsning, kan der være nogle få sædceller, der allerede har fundet vejen ud inden da. Men det er sjældent, der er sædceller nok til at gøre dig gravid. Når det er sagt, så er det super fornuftigt, at du holder godt øje med menstruationen, for når man dyrker sex, er der altid en mulighed for at blive gravid.
Hvis du mod alle odds alligevel er gravid, vil jeg foreslå dig at læse artiklen Uønsket gravid – hvad gør du?
Udeblevet menstruation kan skyldes stress
Jeg kan ikke give nogen skudsikker forklaring på, hvorfor din menstruation er forsinket. Menstruationen er påvirkelig – især i din alder, og det kan godt være, du har ret i, at det skyldes stress. Jeg kan i hvert fald godt forstå, hvis du har været stresset over det her, og jeg tænker, at det er en rigtig god idé at tage dine nye erfaringer alvorligt. Det er vigtigt at mærke efter og måske tænke ud af boksen.
Er du parat til sex?
Er det overhovedet rigtigt for dig at dyrke sex lige nu? Har du lyst til at leve med muligheden for, at du kan blive gravid? Jeg ved godt, sex alle vegne bliver fremstillet som noget, der er euforisk og spændende. Måske endda uundværligt. Men hvad gør man så, når man efter et samleje har “tømmermænd”? Hvad gør man med følelsen af, at det måske egentlig ikke var så fantastisk, fordi det fik konsekvenser? Det er naturlige følelser, og de er værd at lytte til. Sex kan være helt fantastisk – men det kan immervæk også gøre ondt følelsesmæssigt.
Sex værd at vente på
Jeg tænker, man sparer sig for nogle store bekymringer og hjerteknusende situationer, hvis man venter med sex, til man er i et forhold og en livssituation, der kan bære en graviditet. For uanset hvilken præventionsform, du vælger, vil der altid være en mulighed for at blive gravid (med mindre du bliver steriliseret, og det er du lige ung nok til ...). Det opleves sjældent som en lille ting at få en abort, og det lyder ikke, som om du har planer om at blive mor lige foreløbig, så tag det alvorligt. Desuden er sex efter min mening også langt bedre, hvis man dyrker det med en, man kender og elsker, og som man har en fremtid sammen med. Det er altid ok at vente med sex. Det er din krop og dit hjerte og dit liv.
Få flere input fra artikler og svar itl andre i vores tema Teenager og sex.
Pas godt på dig selv
Jeg løfter ikke pegefingre her. Jeg kan godt forstå, du har dyrket sex med din kæreste, og jeg kan også godt forstå, hvis du har lyst til at fortsætte med det. Hvis I vælger at fortsætte med at have sex, og du ikke skal havne i samme situation igen, så tal med din kæreste og find en måde, hvorpå I kan hjælpe hinanden med at få kondomet på tidligt – eller overvej at bruge en form for prævention, du ikke behøver at huske i kampens hede – som fx p-piller. Der er fordele og ulemper ved alle former for prævention. Snak om det med din læge og læs artiklen Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet? Desuden bør du blive tjekket regelmæssigt hos lægen for kønssygdomme, for selv om du nok ikke er blevet gravid denne gang, kan du sagtens have fået en kønssygdom.
Til sidst vil jeg bare give dig mine bedste ønsker med på vejen. Tusind tak for dit spørgsmål. Jeg håber for dig, at du får en fantastisk ungdom, der bliver fyldt med skønne oplevelser og masser af ny viden. Det er jo virkelig mange muligheder. Lad være med at spilde alt for meget af den på meget voksne bekymringer. Du har fået en advarsel denne gang – lær af den.
Varme hilsner
Amalie