Hvordan give fokus på Kristus ved et bryllup?
Kvinde spørger om: Hvordan kan man give Kristus fokus ved et bryllup ex. ved sangvalg. Svaret er også ved at være tydelig med alkohol indtag, evt. en andagt

SVAR:
Hej N
Tak for spørgsmålet! Dejligt at du enten selv skal giftes eller kender én der skal.
Der er en del detaljer, som jeg ikke kender. Men jeg prøver alligevel at give et svar! Måske skyder jeg forbi.
Sangvalg til et bryllup
Hvis du går ind på Folkekirkens hjemmeside, så har de en fin inspirationsside, hvor der er forslag til bryllupssange fra Salmebogen. Det er ret forskelligt, hvad brudepar vælger, men her er en lille liste over de sange, ved de bryllupper jeg har haft:
Nu fryde sig hver kristen mand
Du fylder mig med glæde
Hil dig frelser og forsoner
Elske som dig
Du som gi’r
Det er godt at takke
Dristig nu mit bange hjerte
Du regerer
Du har hånd om os
Det vigtigste er at overveje, hvad brudeparret godt kan lide. Det er deres fest, og de skal vælge nogle sange, de synes lyder godt og som taler til dem. Hvis man ikke er så stærk i det musikalske, kan man spørge en musiker om at synge en af sangene til vielsen. Giv gerne en gave eller et honorar for det, da det ofte kræver en del forberedelse.
Alkohol til et bryllup
Hvis man er bekymret for, at alkohol kommer til at spille en negativ rolle ved festen, kan man sende et signal i invitationen. Skriv hvilken fest det er, man ønsker. Det kunne evt. være helt uden alkohol.
Andagt ved et bryllup
Man kan også spørge en af sine gæster om at holde en andagt med et ord fra Bibelen. Det kan runde aftenen af med lidt ånd på en god måde før brudevalsen. På den måde kan man på en helt naturlig måde få knyttet nogle ord fra Bibelen på aftenen. Man skal dog være forsigtig med, hvor meget man bruger en bryllupsfest til at "missionere". Det kan godt virke anstrengende og signalere mangel på forståelse for hinanden. Så skaber man et "os" og et "dem" til festen, som ikke er hensigtsmæssig.
Håber det var en lille hjælp, ellers må du spørge igen og jeg vil gerne uddybe det.
Ønsker alt godt for dig og dine - og et godt bryllup!
Med venlig hilsen Morten
Ordbog
Læs mere her
Lyt til en hyggelig snak om at date
– AdamogEva på podden!