Kan jeg være gravid, selvom jeg tager p-piller?
Hej
Jeg er meget bekymret for, om jeg er gravid. For tre måneder siden havde jeg ubeskyttet sex; jeg havde dog været på p-piller i lidt over en uge.
Da jeg allerede dagen efter var bekymret, gik jeg på apoteket og spurgte efter en fortrydelsespille. Apoteksassistenten spurgte ind til situationen og mente ikke, det var nødvendigt. Derfor fik jeg ingen.
Nu her tre måneder efter er jeg alligevel bekymret men ved ikke, om min menstruation er forsinket eller udeblevet, da jeg er på p-piller uden pauser grundet smerter.
Jeg stoppede for en måned siden kort 1-2 dage og begyndte at bløde. Men er det overhovedet menstruation? Jeg har haft kvalme, været oppustet, haft mavesmerter, dårlig mave og for nylig haft noget blod kombineret med en form for slim i mine trusser.
Jeg ville gerne tage en graviditetstest, men ved ikke hvordan det gøres, når man er på p-piller uden pauser.
Håber I kan hjælpe.
S, 16 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig.
Prævention og graviditet
Når jeg læser dit spørgsmål, er det lidt uklart for mig, om du tog p-piller den dag, du havde sex for tre måneder siden. Du skriver nemlig, det var ubeskyttet sex, men samtidig skriver du, at du havde været på p-piller i lidt over en uge. Jeg vælger at forstå det sådan, at du med “ubeskyttet sex” mener uden kondom, men at du også tog en p-pille den dag. Hvis det er rigtigt forstået, kan jeg berolige dig med, at sandsynligheden for, at du er gravid, er lille.
Dog kan graviditet ikke helt udelukkes, idet p-piller ikke beskytter 100% mod graviditet. Derfor vil jeg opfordre dig til at tage en graviditetstest for at få en afklaring. Det har ingen betydning, at du er på p-piller uden pauser i forhold til at tage en test. Graviditetstest kan købes i de fleste supermarkeder eller på apoteket og foretages let hjemme ved en urinprøve. Test om morgenen ved enten at tisse i et bæger og dyppe testen deri eller tisse direkte på testen. Du aflæser resultatet efter den tid, der er anført i instruktionen til graviditetstesten.
Blødninger med p-piller
Du skriver, at du begyndte at bløde for en måned siden i forbindelse med en kort pause med p-pillerne, og at der for nylig har været lidt slimet blødning i dine trusser. En af de almindelige bivirkninger de første måneder efter opstart på p-piller er pletblødninger, og jeg tænker derfor, at de blødninger, du beskriver, kunne være en bivirkning af p-pillerne.
Samtidig skriver du, at du holdt et par dages pause, og det er derfor også muligt, at blødningen kan være den “kunstige” menstruation, som normalt kommer, når man holder pause med p-pillerne. Jeg tror derfor ikke, du kan tolke på dine blødninger i forhold til, om du er gravid.
Symptomer på graviditet
Du beskriver en række symptomer, der kan minde om graviditetssymptomer. Dog kan symptomerne også være bivirkninger til opstart på p-pillerne. For at blive afklaret vil jeg som tidligere skrevet anbefale dig at tage en graviditetstest.
Klar til sex
Ud fra dit spørgsmål har jeg mere på hjerte til dig. Du skriver i begyndelsen, at du er meget bekymret for, om du er gravid, og det forstår jeg godt. Det er formentlig ikke lige det, du drømmer om som 16-årig. Men med sex er der altid en mulighed for, at et lille barn bliver skabt i din mave, og at du bliver mor. Har du mon snakket med fyren, du havde sex med, om det? Har I snakket om, at sex kan føre til, at I bliver forældre sammen?
Sex er oftest dejligt og rart, men sex er også det mest intime, vi mennesker kan have sammen. Når vi har sex, giver vi noget af vores allerfineste og mest personlige til et andet menneske, og vi bliver på den måde sårbare. Når sex samtidig kan føre til, at et lille barn bliver skabt, er det meningen, sex skal foregå i et stabilt parforhold.
I Bibelen vejleder Gud os derfor til, at sex hører til i ægteskabet. På den måde skabes en tryg ramme, hvor vi har lovet hinanden at være sammen og passe på hinanden, og hvor der derfor også er plads til det, hvis der skulle opstå en graviditet.
Jeg vil opfordre dig til at læse artiklerne Værd at vente på og Sex og følelser.
Måske kan du få noget ud af at læse andre artikler og nogle svar i vores tema Teenager og sex.
Sex og sexsygdomme
Jeg vil også lige minde om, at der med sex med forskellige er risiko for at få en række kønssygdomme. Derfor uanset hvornår og hvordan du fortsætter dit sexliv, vil jeg opfordre til, at din partner bruger kondom, for det er den eneste måde, kønssygdommene ikke smitter på.
Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Anette