Kan jeg være blevet gravid af håndsex?

Vis spørgsmål

Hej :)

Jeg skriver til jer, da jeg netop er startet på p-piller. Og jeg er nået til min første pause og starter på en ny pakke om to dage.

Problemet er, at jeg endnu ikke har fået min blødning – er det normalt, når man lige er startet på p-piller? Jeg frygter lidt, at jeg kan være gravid, da jeg fem dage inden jeg startede på p-piller (fik menstruation) var sammen med en dreng. Vi havde ikke sex, men han gav mig finger, og jeg gav ham et handjob. Det lyder måske dumt, men jeg er virkelig nervøs for at jeg kan være blevet gravid af det – er det muligt?

På forhånd tak for svar!

E, 21 år

SVAR:

Kære E

Tak for dit spørgsmål.

P-piller

Du fortæller, at du lige er startet på p-piller og nu holder din første pause, men blødningen er endnu ikke kommet. Jeg kan berolige dig med, at det er helt normalt. Ved opstart på p-piller er det en almindelig bivirkning, at blødningen kan være uregelmæssig og forsinket, og det retter sig ind med tiden, når du har taget p-piller gennem noget tid. Det er forskelligt fra kvinde til kvinde, om blødningen kommer på første pausedag eller senere.

Du kan læse mere i vores artikel Info om p-piller.

Graviditet

Jeg kan også berolige dig med, at det er usandsynligt, at du er gravid. Jeg kender ikke til din normale cyklus osv., men sædvanligvis har man ikke ægløsning fem dage før menstruationens første dag. Hos de fleste kvinder sker ægløsningen omkring to uger før menstruationens første dag, og det er omkring dette tidspunkt, en graviditet kan opstå.

Desuden er det usandsynligt, at du er blevet gravid, når penis ikke har været oppe i skeden. Dog kan en graviditet opstå, hvis man har sæd på fingrene og fører det med op i skeden.

Sex

Du beskriver frygt og nervøsitet ved tanken, om du kan være gravid. Jeg kender ikke din historie, men jeg tolker det sådan, at du ikke har lyst til at være gravid lige nu. Imidlertid er det jo en mulighed, når man har sex, og det håber jeg, du har gjort dig nogle tanker om. Ellers vil jeg opfordre dig til at tænke over det. Også fordi ingen prævention er 100 % sikker, når det gælder at forhindre en graviditet.

Mange synes, at sex er dejligt, men sex er også meget intimt, og hver gang vi har sex, deler vi noget meget privat med et andet menneske. Nøgenhed og intimitet, sårbarhed og følelser. Jeg vil opfordre dig til at passe godt på din krop og dine følelser. Overvej, hvad sex gør ved dig, og hvordan du har det med at have sex.

På AdamogEva.dk tror vi, at Gud i Bibelen har givet os de bedste vejledninger for vores liv – for et sundt, godt og trygt liv. I Bibelen bliver vi vejledt til at vente med sex, til vi er i et fast parforhold og blevet gift, fordi det giver en tryg ramme om vores sexliv. I et fast parforhold er man to om at dele tanker og bekymringer – og i forhold til sex også to til at tage ansvar for det barn, der kan blive til, når vi deler sex. Også i det lys vil jeg opmuntre dig til at overveje, om du er klar til sex, eller om du vil vente, til du er i et fast forhold.

Hvis du vil vide mere om baggrunden for min opfordring til at vente med sex, vil jeg anbefale vores artikler
Værd at vente på
Sex i Bibelen – stærke sager

Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er meget velkommen til at skrive til os igen.

Kærlig hilsen
Anette