Hvordan får jeg mod til at vise bare bryster til min kæreste?
Hej
Jeg er en pige på 15 år, som har en rigtig sød kæreste. Men jeg har et problem, som irriterer mig rigtig meget. Altså man plejer jo at være helt nøgne, når man har sex, og mig og min kæreste havde aftalt, at vi skulle prøve det her i sidste uge. Det var min første gang, og jeg var rigtig nervøs, men han har haft sex mange gange før, så han var overhovedet ikke nervøs for det.
Jeg har altid haft ret svært ved at være nøgen foran andre, og jeg har heller aldrig været nøgen foran min kæreste, men han fik mine trusser af, men jeg kunne virkelig ikke få mig selv til at tage min bh af, så den beholdt jeg på. Min kæreste er mega sød og forstående, så det var helt okay med ham.
Nu har vi haft sex tre gange, og jeg har haft min bh på hver gang, og jeg er så træt af, at jeg ikke tør tage den af foran ham, for jeg stoler 110% på ham, og han er så mega sød imod mig, så det irriterer mig rigtig meget, at jeg ikke tør, og jeg bliver så sur og skuffet over mig selv.
Så mit spørgsmål er, om I har nogle metoder, som vil gøre det nemmere for mig at tage min BH af foran ham?
(PS: Jeg har en fin slank krop og er glad for min krop, men en af grundene til, at jeg ikke vil tage min bh af, er at jeg jo kun er 15 år, så de er ikke færdig udvokset endnu. Altså jeg har bryster, men jeg kan ikke li' at vise dem til nogen.)

SVAR:
Kære pige
Tak for din henvendelse og dit mod til at skrive til os.
Tillykke med ham
Det glæder mig at høre, at du har en sød og dejlig kæreste, som du stoler 110% på. Det er et skønt udgangspunkt at have og vigtigt, når I også har valgt at have sex med hinanden. At have sex med hinanden er det mest intime og fortrolige man kan betro et andet menneske. Vi kan ikke være mere nøgne rent kropsligt men også menneskeligt, end når vi deler sex med en.
Den naturlige blufærdighed
Du efterspørger nogle gode metoder til, at du tør tage din bh af foran din kæreste. Jeg er lidt nysgerrig for at finde ud af, hvad der gør, at du ikke har mod til at tage bh’en af. Måske er det at have bare bryster det allermest intime i verden for dig? Det er jo okay! Jeg tænker, at din krop prøver at fortælle dig noget, når den lader dig mærke stærkt ubehag ved at skulle smide bh’en og ikke have lyst til det. Giv dig selv lov til at lytte til det, og giv dig selv tid til, at det kommer. Vær nysgerrig overfor, hvad din krop prøver at fortælle dig, og måske hvorfor den vil fortælle dig det.
Rigtig mange af os har en naturlig blufærdighed omkring vores krop. Vi vil helst have vores krop dækket til, og den er privat. Når man begynder at have sex med sin partner, så bliver den naturlige blufærdighed udfordret, fordi man får et andet menneske så tæt på. For nogle tager det længere tid at blive fortrolig med end for andre. Det afgørende er at give det den tid, der skal til, for du gør ikke noget godt for dig selv ved at lade dig presse ud over dine egne grænser. Derfor synes jeg, du skal overveje, om du faktisk er klar til at dele sex med din kæreste og har lyst til at gøre det. Eller om du gør det for hans skyld.
Modangrebet mod skam
Du beskriver, at du bliver sur og skuffet over dig selv, fordi du ikke har mod på at smide bh’en. Måske tænker du også, at du ikke er god nok, når du ikke kan det? Den oplevelse kan også kaldes for skam, som er en følelse af ikke at være god nok. Det bedste modangreb mod skam-følelsen er at få det frem i lyset og tale om det. Har du og din kæreste prøvet at gå en lang tur og tale om de følelser, du har, når du ikke tør smide bh’en? At du bliver skuffet over dig selv og ikke er helt tilfreds med dine bryster? Måske kan din kæreste give dig endnu mere tryghed og hjælpe dig af med de svære følelser, fordi I taler om det. Det kunne både forstærke jeres tillid til hinanden, og måske forsvinder frygten for at smide bh’en.
Prævention
Du beskriver, at du har haft sex for første gang. Når vi begynder at gå i seng med hinanden, er der også muligheder for at blive gravid. Din krop er allerede udviklet til at kunne få børn, og derfor er det vigtigt for mig at spørge, om du tager p-piller, eller om han bruger kondom? Sex er dejligt, men det kan også få konsekvenser i form af et barn eller sexsygdomme. Derfor er det vigtigt, at I beskytter jer.
At have sex for første gang er en stor begivenhed i livet, og der kan være mange følelser i spil og spørgsmål, som melder sig. Derfor kan det også være rart at dele det med en voksen, som du har tillid til – fx din mor, moster eller en anden kvinde, som du har tillid til. Som 15-årig er du stadig i gang med udviklingen fra barn til voksen, og det er helt naturligt, hvis du synes, det kan være svært at finde ud af, hvad du skal gøre, og hvordan du skal forstå dine egne reaktioner.
Surf lidt rundt her på hjemmesiden, for der er rigtig mange gode artikler og svar til andre fx i vores tema Den første gang.
Jeg vil også anbefale dig at læse de her artikler:
Prævention
Sex og følelser
Værd at vente på
Og sammen med din kæreste kan du læse og snakke om den her: Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
Held og lykke med det hele. Pas godt på dig selv og skriv igen, hvis der er kommet flere spørgsmål på grund af mit svar, ellers hvis der er kommet nye i ventetiden.
Allerbedste hilsen fra
Mona Terp