Det gør ondt, når jeg tisser. Er jeg gravid eller har blærebetændelse?

Vis spørgsmål

Har et spørgsmål angående graviditet.

For ikke så lang tid siden havde jeg samleje med min kæreste, hvor han ikke brugte kondom!! Så jeg er bange for, at jeg er gravid. Det skal lige siges, at jeg havde min menstruation på det tidspunkt. Er det godt eller skidt, at jeg havde menstruation på det tidspunkt, hvis jeg vil undgå at blive gravid?

Siden har jeg haft sådan en tissetrang, og det har gjort ondt, når jeg skulle tisse ... Hjælp mig med at svare. Skal jeg til læge eller hvad? Tør ikke sige til min mor, at jeg har haft sex.

Er jeg gravid eller har jeg bare blærebetændelse?

M, 14 år

SVAR:

Kære M på 14 år

Jeg kan ikke svare dig præcist på, om du er gravid. I en normal menstruationscyklus har de fleste piger/kvinder ca. 28-30 dage. 1. dag er den dag, du får menstruation. De fleste har menstruation i ca. 5-7. dage. Normalt har man ægløsning på dag nr. 14. Men i princippet kan man blive gravid fra dag 7 til dag 21. Da du havde sex, mens du havde menstruation på dag 1 til dag 7, er sandsynligheden for, at du er gravid, er ikke så stor. Men da det er svært at sige, hvornår du har din ægløsning, er det en dårlig løsning ikke at bruge prævention. Du kan læse mere om graviditet i vores tema Sådan opstår en graviditet.

Bliv undersøgt hos lægen

Hvis du ikke får din menstruation, som du plejer til tiden, skal du gå til lægen og få det tjekket. Det er også en god ide at gå til lægen og få tjekket, om du har blærebetændelse, hvis du har smerter, når du tisser. Og du skal få undersøgt, om du har klamydia, som er en seksuelt overført sygdom. Det er ikke altid, man har symptomer på klamydia, men smerter når man skal tisse, kan være et af dem.

Pas på dig selv

At have sex med et andet menneske er en stor ting. Det kan have store konsekvenser, hvis du bliver gravid. Der er også mange store følelser forbundet med det at dele sex med et andet menneske. Derfor er det vigtigt at overveje, hvordan du har det med have sex, når du er så ung. Du kan læse mere i artiklerne Sex og følelser og 10 gode grunde til at vente med sex.

Seksuel lavalder

Du skriver ikke, hvor gammel din kæreste er, men da du er under 15 år, er du under den seksuelle lavalder, og det gør det ulovligt for en over 15 år at have sex med dig. Den lov er lavet for at beskytte børn og unge, som man vurderer, ikke er modne nok hverken i kroppen eller følelserne til at rumme alt det, der hører sammen med at dele sex med en anden.

Prævention

Hvis du fortsat vælger at have sex, skal du finde en god præventionsform. Læs mere om det i vores tema om prævention.

Jeg er glad for, at du skriver til os og håber, at du kan bruge svaret.

Kærlig hilsen
Hannah Rosendal