Ubeskyttet sex efter fest - er jeg gravid?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 16 år. For nogle måneder siden havde jeg ubeskyttet sex med min kæreste. Vi brugte ikke kondom & jeg tager ikke p-piller..

Vi havde været til en fest & var så taget hjem til ham. (I lidt beruset tilstand. ) Vi havde så sex, men kan ikke huske at han kom på noget tidspunkt. Dagen efter spurgte jeg så, hvor han egentlig kom henne. Han sagde så til mig, at han ikke kunne komme denne aften. Jeg har været rigtig nervøs over, om han faktisk er kommet inde i mig, men at han ikke kan huske det.

Det er godt nogle måneder siden, men kan tydeligt huske det, da jeg hele tiden tænker på, om jeg er gravid. På et tidspunkt havde jeg ikke menstruation i næsten 2 måneder, jeg har fået strækmærker på min mave & omkring brysterne & det ligner min mave er blevet større & hårdere ... Har ikke rigtig turdet at sige det til min mor eller far eller at ringe til lægen.

Håber derfor inderligt, at I har et svar til mig!! <3

Kh pigen, som husker beskyttelse fremover.

SVAR:

Kære pige, der er blevet en erfaring rigere

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret. Det er en uoverskuelig situation måske at være gravid som 16-årig. Der er mange tanker, der kører rundt i dit hoved, og du føler nogle tegn på, at du måske er gravid.

Gravid?

Jeg ved ikke, om du er gravid. Måske. Det sikreste tegn på, om du er gravid eller ej, er menstruationen. Du skriver, at du på et tidspunkt ikke havde menstruation i næsten 2 måneder – men jeg er i tvivl om, hvad du mener. Er det længere tid siden, eller har du nu i de seneste to måneder siden samlejet, ikke haft din menstruation? Hvis du har haft din menstruation, siden I dyrkede sex, så er du nok ikke gravid – hvis du ikke har haft det, kan du være gravid, men det er ikke sikkert. Mange unge piger og en del voksne kvinder har uregelmæssig menstruation, og at du ikke har menstruation i 2 måneder, kan godt være normale udsving.

Tegn på graviditet?

Nogle piger får strækmærker i teenageårene. Det behøver ikke at have noget med graviditet at gøre. Man får strækmærker af hormoner, der påvirker underhuden, ikke fordi huden strækkes ud.

Ang. maven, så er det ikke den, man skal kigge på, hvis man skal gætte, at nogen er gravid. Den vokser ikke så stærkt – når man er tre måneder henne, er baby ikke meget større end en blomme, så maven er heller ikke meget større, end den plejer at være. (Der er nogle andre faktorer, der kan gøre, at man ser ret gravid ud i tredje måned, som f.eks. at man har lidt ekstra luft i maven, når man er gravid, men så vil det være en ”oppustet” mave at føle på - ikke en hård, gravid mave. En stor, gravid mave er hård, fordi livmoderen, som barnet ligger i, er en muskel.)

Det kan med andre ord godt være, at du lægger mærke til tegn på graviditet, fordi du tror og frygter, at du er gravid.

Bliv afklaret med en graviditetstest

Du er nødt til at anskaffe dig en graviditetstest i et supermarked eller på et apotek, så du kan få et sikkert svar. Læs på pakken, hvordan den bruges og aflæses. Hvis du ikke har penge til den, kan du gå til lægen og blive testet. Selv om du er betænkelig ved det, så er der ikke nogen anden udvej. Hvis du er gravid, må du forholde dig til det – og du er selvfølgelig velkommen til at skrive igen med flere spørgsmål eller læse vores artikel Uønsket gravid - hvad gør du? Hvis du ikke er gravid, kan du ånde lettet op denne gang - men som du skriver, så får det nok konsekvenser for dit sexliv fremover.

Ingen prævention er 100% sikker

Når du skriver, at du vil huske beskyttelse fra nu af, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at det kun til dels er en god løsning. Det er desværre ikke en sjældenhed, at kvinder bliver gravide, selv om de har brugt prævention. Kondomet kan briste eller glide af undervejs i samlejet, eller han er måske inden for én gang, inden han tager det på, så der allerede er kommet lidt sædvæske ud, selv om han ikke fik udløsning. Man kan glemme at tage en p-pille eller to, eller den kan ryge ud inden, den har haft sin virkning, fordi man kaster op eller har tynd mave. Du kan læse mere om prævention og sikkerhed i vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?

Sex er stærke kræfter

Det kan også sagtens være, at du igen befinder dig i en situation, hvor du bliver seksuelt tiltrukket af din kæreste, og tanken om prævention bliver skubbet i baggrunden. Listen er desværre lang, og der er rigtig mange kvinder, der føler sig dumme, fordi de for 3. eller 4. eller 5. gang er blevet uønsket gravide. Jeg synes ikke, de er dumme. Det har ikke noget at gøre med intelligens. Det kan sagtens være veluddannede kvinder med tjek på deres liv, der i mange sammenhænge træffer gode og fornuftige beslutninger. Jeg tror bare, at de undervurderer, hvor stærk en seksualdrift, vi har. De tror, at de er i stand til at gøre fornuftige overvejelser i ”kampens hede”, men i virkeligheden er det en helt anden del af hjernen, der har styringen, når vi er seksuelt opstemte. Fornuften er til dels sat på standby. Og drikker man alkohol bliver vurderingsevnen yderligere nedsat. Læs mere om alkohols virkning her:
Alkohol – så det rykker
Sex og alkohol

Sex og tryghed

Min pointe er, at det godt kan ske igen, at du kommer i en situation, hvor du er bange for, at du er blevet gravid. Også selv om du lige nu tænker, at det absolut ikke skal ske igen. Sex kan altid medføre graviditet, og jeg synes, at det er relevant at overveje, om du vil udsætte dig selv for den usikkerhed. Det lyder, som om det har påvirket dig en del at gå med frygten for at være gravid. Du har måske haft svært ved at koncentrere dig i skolen, sovet dårligt eller været ked af det, pirrelig og bekymret. Det er en skam at lade dit sexliv hæmme dine muligheder for livsudfoldelse på andre områder. Måske du skulle overveje, hvilke konsekvenser det har for dig at dyrke sex? Jeg ved i hvert fald, at jeg har det bedst med mig selv, når jeg træffer beslutninger, som jeg er klar til at tage konsekvensen af.

Der er så mange ting i film og medier, der fortæller os, at jo mere sex, jo bedre. Jeg vil tillade mig at være uenig. Sex rummer fantastiske muligheder for at opleve berusende nærhed med et andet menneske – men sex kan også nemt give os store sorger. Få øjeblikkes nydelse kan få livslange konsekvenser, når de medfører graviditet, sexsygdomme eller dybt sårede følelser. Sex er godt, men kun i de rigtige rammer. Jeg mener, at sex hører til i et parforhold, der kan bære en evt. graviditet. Et parforhold, der klarer medgang og modgang. Læs evt. mere om god sex i artiklen: Sex og følelser.

Så kære pige, der er blevet en erfaring rigere; med min varmeste medfølelse siger jeg: Pas på dig selv. Sex har konsekvenser, og det er dig, der kommer til leve med dem.

Varme hilsner
Amalie