Virker p-piller, hvis jeg tygger dem?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er virkelig bange for, at jeg er gravid.

Jeg har taget p-piller i omkring 14 dage nu. Jeg har bare det problem, at jeg overhovedet ikke kan synke dem. Så alle de gange, jeg har taget dem, har jeg bare tygget og så fået dem ned i halsen på den måde. Altså uden at synke dem.

Her for tre dage siden havde mig og min kæreste ubeskyttet sex, og han kom i mig med vilje, fordi jeg jo er på p-piller. Men nu er jeg virkelig bange for, at p-pillerne ikke virker, fordi jeg ikke har fået dem opløst i maven, men jeg har tygget dem og så sunket dem.

Mit spørgsmål er, om p-pillerne stadig godt kan virke, selvom jeg har opløst dem i munden? Jeg er også bange, fordi han kom i mig, da jeg var i frugtbar fase. Så ja ...

M, 16 år

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det er rigtig godt, du spørger og deler din usikkerhed. Jeg forestiller mig, det må være nogle svære dage, du går igennem med tvivl om graviditet. Jeg håber, du kan dele dine bekymringer med din kæreste og med din mor.

P-piller og andre præventionsformer

Det er ikke så let at sige med sikkerhed, om p-pillerne virker optimalt, når du tygger dem. Jeg har vendt dit spørgsmål med en gynækolog, og ingen af os tør med sikkerhed sige, at pillerne virker lige så godt, når de tygges frem for at blive sunket. P-piller bliver optaget i mave-tarmkanalen, og derfor anbefales det, at de synkes hele enten med et glas vand eller fx sammen med en skefuld yoghurt. Når du tygger tabletterne, vil der sidde nogle rester i tænderne. Børster du tænder lige efter eller tygger tyggegummi, vil noget af pilleindholdet aldrig komme ned i mavetarm-kanalen og blive optaget. Det kan muligvis føre til nedsat effekt.

Jeg synes, du skal overveje, om p-piller er den rigtige præventionsform for dig. Det er meget tidligt i din alder at skulle være bekymret for en graviditet, så hvis du ønsker at forsætte med at dyrke sex, synes jeg du skal tale med din læge, om I sammen kan finde en præventionsform, der passer til dine behov, uden at du skal synke piller.

Du kan læse om andre præventionsformer i vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?

Graviditetstest

Jeg vil anbefale dig at tage en graviditetstest, hvis din menstruation ikke kommer som forventet. Er testen negativ, er du med al sandsynlighed ikke gravid.

Er den positiv, står du i en vanskelig situation, som du ikke bør gå rundt med og tage stilling til alene. Søg hjælp hos dine forældre, og find sammen med dem og din kæreste ud af, hvad der er det rigtige at gøre for jer.

Du er ikke den første teenagepige, der går med frygt for at være gravid. Derfor har vi skrevet en del på siden om det. Du kan fx læse vores artikel Uønsket gravid – hvad gør du? hvor der står om nogle af de svære overvejelser, man kan gøre sig. Du kan også ringe til Abortlinien.dk, hvor du kan tale med en rådgiver om dine overvejelser og få hjælp til at træffe det rigtige valg.

Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål.

De bedste hilsner
Louise