Skal jeg tabe mig som 13-årig for at blive pæn til sex engang?
Hej
Jeg vil gerne se tynd og pæn ud i min krop, når jeg skal til at have sex ... Men mit spørgsmål er, om jeg skal tænke over at tabe mig nu eller vente til, at jeg kommer i den alder, hvor jeg er klar?
Hilsen M, 13 år

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål. Det er så godt, du spørger, for jeg er sikker på, der er mange andre unge piger, som går rundt med de samme tanker som dig.
Om at tabe sig
Jeg kender dig ikke og har ikke set dig. Jeg kender ikke din højde og din vægt, men du fortæller, at du har et ønske om at tabe dig for at se pæn ud, når du engang skal have sex.
Måske trænger du til at tabe dig af sundhedsmæssige årsager, eller måske er du slet ikke overvægtig, men drømmer bare om at blive lige så tynd som de idealbilleder, vi ser, hver gang vi tænder fjernsynet eller benytter os af de sociale medier. Helt kort tænker jeg, at der kan være mange gode grunde til at tabe sig, hvis man er overvægtig, men man skal gøre det for sin egen skyld. For sundhed, velvære og måske også for selvtilliden.
Sex handler ikke om udseende
Men helt ærligt: Et forhold skulle ikke gerne bygge på, om du er tynd og lækker nok. Sex er noget virkeligt fint og personligt, som jeg ikke synes, man skal dele ud af til hvem som helst. Det handler nemlig også rigtig meget om følelser, og man kan nemt blive såret ved at dele sex med mange forskellige eller for tidligt.
Så sørg for om nogle år at finde én, som elsker dig for den du er, også selvom du skulle have lidt ekstra kilo på sidebenene. Bliv venner og lær hinanden rigtig godt at kende og lov hinanden at blive sammen for altid – så kan du dele sex med ham uden at bekymre dig om dit udseende.
Jeg vil anbefale dig at læse lidt mere i vores artikler:
Du er smuk som du er!
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål – ellers må du endelig skrive igen.
Kærlig hilsen
Johanne