Hvad gør jeg forkert, når fyrene kun vil have sex med mig?

Vis spørgsmål

Kære Adam & Eva

Jeg skriver dette indlæg herinde, dybt ulykkelig og fortvivlet. Jeg håber, I kan komme med et hint. Jeg er en kvinde på 25, har haft én kæreste i løbet af mit liv men datet en hel del. Jeg har aldrig “haft travlt” med at finde en kæreste eller forsøgt at fremskynde en date til at nå dertil, da jeg altid bare har tænkt, at det må ske, hvis det skal ske.

9 ud af 10 fyre jeg har datet, har udelukkende været ude efter sex, og nogle har skjult den hensigt bevidst og først indrømmet det og smuttet, når jeg har spurgt ind til, om det ‘bare’ er for sex, personen ses med mig.

Jeg har en pæn krop og går i til tider lidt “vovet” tøj, vil nogen sige. Dette gør jeg, fordi jeg er glad for mig selv og ikke for at sende “jeg vil kun have sex”-signaler, hvilket jeg TROR, at fyrene tænker.

At blive droppet for sex, ikke blive set som noget, der er “værd at samle på”, og gentagne ulykkelige forelskelser har virkelig sat sig på mit selvværd og taget drømmen om nogensinde at finde en, der gider mig, fra mig. Jeg føler mig ikke mere værd end en beskidt hemmelighed. Et stykke kød, man blot har sex med og smider væk igen for så at “slå sig ned” med en anden pige. Som om skæbnen ikke har bestemt det for mig.

Jeg ved ikke, hvad jeg gør forkert, måske kan I give et bud?

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære kvinde

Jeg kan godt forstå, du føler dig som én, der ikke er noget værd med de oplevelser, du fortæller om. Så lad mig begynde der – med din værdi.

Elsk dig selv

For at andre kan elske dig, må du elske dig selv. Det kan du lære ved at:

  1. give dig selv lov til at være dig
  2. lære dig selv rigtig godt at kende
  3. tage dig selv alvorligt
  4. behandle dig selv ordentligt

Jeg tror, det er den måde, du behandler dine venner og din familie på. Det er også den måde, du skal behandle dig selv på. Du skal give dig selv lov til at være dig. Det gør du ved både at stå ved det, du siger og mener, og ved at klæde dig i det, som du føler dig tilpas i. Hvis det tøj, du vælger, passer til det, du er i gang med, så skal andres misfortolkninger ikke ødelægge det for dig. (Praktisk tøj til havearbejde og festligt tøj til høj musik og dans.) Et ja til tøj, der viser din krops former, er ikke et tavst ja til sex.

Alle fire punkter kan egentlig smeltes sammen til, at du tager dig selv alvorligt. Stå ved hvad du føler, og hvad du vil byde dig selv.

Lær hinanden at kende

Når en fyr ikke vil blive i en relation med dig, hvis I ikke har sex, så lad ham løbe. Hvis du ikke føler dig som noget værd, når han kun vil have sex med dig, så lad være med at give ham det. Det er ikke en byttehandel, og du er alt for meget værd til at skulle nøjes med sex i et forhold!

Brug i stedet tid sammen for at lære hinanden at kende og finde ud af, om der er kemi. Da den letantændelige seksuelle kemi ikke kan sammenlignes med den dybere følelsesmæssige forbindelse mellem to mennesker, så skal I bruge tid på at være sammen om andre aktiviteter end den seksuelle akt.

Tag ud og oplev noget sammen – koncertoplevelser, cafeture, foredrag, stand up shows, sportsaktiviteter eller vandreture. Gør noget sammen, hvor I på den måde ser, hvad den anden kan lide, og hvordan vedkommende agerer i forskellige konstellationer. Vær sammen med venner. Se, hvordan han opfører sig; hvad han mener fx om politik og miljø. Det er i alle de situationer, du finder ud af, om der er kemi og en dybere forbindelse, der er værd at bygge på.

Hvis det kommer på plads, kan den seksuelle akt blive endnu bedre, også fordi man oplever en større forbundethed med den, man er seksuelt sammen med, når der er et dybere lag end bare elektriciteten, som hurtigt brænder ud igen.

Gør noget andet

Det kan godt være, du skal på 40 cafédates, hvor du tilbageholder sex, indtil der er én, der vil med på date nr. 2, hvor I tager ud og oplever noget sammen. Men hvis du vil have et andet resultat, er du nødt til at gøre noget andet end det, du har gjort indtil nu.

Du skal elske dig selv først. Det er det vigtigste. Jo mere du respekterer dig selv og dine egne grænser, jo mere vil du opleve, at dem der er noget værd, også vil respektere dem og dig.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler
Hvad er jeg værd?
Dating
Et trin ad gangen er det mest sikre

Pas godt på dig selv.

Kærlig hilsen
Anja