Kan jeg få ham tilbage, selvom han har mistet tillid til mig?
Jeg er virkelig ked af det. Jeg har datet en sød fyr, som jeg har været hjemme at besøge. Jeg har tidligere haft et forhold til en narcissist i seks år, som helt har ødelagt mig.
Mens jeg har datet ham den søde, mødte jeg en ny fyr. Den søde har derfor taget mig i nogle løgne. Det gør mig virkelig ondt. Han har super svært ved at stole på mig nu, og han siger, han nok aldrig får tilliden tilbage til mig igen.
Kan jeg godt få ham tilbage igen? Hvis ja, hvordan?
Mvh K, 26 år

SVAR:
Kære K
Jeg forstår, du er ked af at have “spillet på to heste” samtidigt, og at den ene fyr har taget dig i at lyve om forholdet. Jeg forstår også, du er ked af det, fordi du holder af ham og gerne vil have med ham at gøre. Og nu er du i tvivl, om du kan få ham tilbage, fordi han siger, det er svært for ham at stole på dig.
Tidligere forhold
Som en sidebemærkning fortæller du, at du er ødelagt efter et forhold til en narcissist i seks år. Det er lang tid at være i et undertrykkende forhold, og selvfølgelig har det gjort noget ved dig. Er det en undskyldning for den løgn, du blev taget i, eller ser du det som grunden til, at du handlede på den måde du gjorde, da du spillede dobbeltspil?
Jeg vælger at gå ind i den del, hvis det er sådan du ser det. Håber, det er ok for dig – ellers må du gerne skrive tilbage.
Lær dig selv at kende
Det er supervigtigt, at du lærer dig selv at kende på en grundlæggende måde, så du kan forblive dig selv og mærke, hvad du selv har brug for i et forhold. Jeg forestiller mig, at du har lært at tilpasse dig en partner og gøre alting så godt som muligt for ham. Og at du har været nødt til at undertrykke dine egne behov og jeres forskellighed. Måske har du været nødt til at spille skuespil for at overleve i seks år. Dine strategier må du lære at kende for at kunne gøre noget anderledes fremover.
Derfor kan jeg ikke love dig, at hvis du handler på en bestemt måde, får du ham tilbage, som du er blevet glad for. Du må finde tilliden til dig selv, før andre kan have tillid til dig.
Opsøg hjælp
Hvis du ikke har fået hjælp til at gennemskue og bryde dit eget mønster i forhold til din tidligere partner, som du beskriver som narcissist, risikerer du at gentage dit mønster med tilpasning og uden tro på, at du er god nok som du er, og at dine værdier betyder noget. Måske kan det være en idé for dig at få et samtaleforløb med en psykolog eller terapeut, som kan hjælpe dig med at finde både dit gamle mønster og den nye vej for dig.
Og så er der noget, som hedder tilgivelse og ny begyndelse. Hvis ham, du holder af, deler dine værdier og respekterer dine valg og vover at se dig, som den person du er, så er det muligt at få et sundt og godt forhold. Det ønsker jeg dig alt muligt godt til og håber, kærligheden findes derude for dig.
Du kan måske få noget ud af at læse vores artikler
Når fortiden gør ondt
Psykopatiske kærester
Konflikter i parforholdet
Den nødvendige tilgivelse
Hvis jeg har ramt helt ved siden af med mit svar, må du endelig skrive igen.
Mange kærlige hilsner
Else Ø. Andersen