Jeg er ensom og usikker. Er det, fordi jeg er gay?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg er meget ensom. Jeg tror, jeg har venner, og jeg er også meget social og har brug for at tale med mine venner eller være sammen med dem hver dag. Jeg er bare lidt ked af det. Jeg har nogle venner på min egen alder og også ældre, men som oftest, når jeg er sammen med dem, har jeg det ikke vildt sjovt. Som regel vil jeg meget hellere være sammen med yngre drenge. Men jeg er bange for, at det måske ikke er i orden for deres forældre, at jeg er venner med dem.

Der er også noget andet, som måske har noget at gøre med, hvorfor jeg bedre kan lide at være sammen med yngre drenge: Jeg tror, at jeg er bi eller gay. Jeg har ofte set porno og gay porn og nogle gange skrevet med andre drenge, der er gay. Jeg ønsker ikke at have det på den måde, og jeg vil ikke tænke eller leve aktivt gay. Men er det, fordi jeg er gay, at jeg vil være sammen med de yngre drenge og bare prøver at fortælle mig selv, at det ikke er derfor?

Mine største spørgsmål er: Er det okay at være venner med yngre drenge? Hvad, hvis deres forældre ikke synes om det? Selvom jeg er bi/gay, er det så okay, at jeg er venner med dem? Skal jeg glemme dem og leve mere alene? Når det handler om sex og onanere, er det så okay, at jeg siger min mening? Skal jeg tage det om at onanere som en ven med dem eller som en voksen, når vi taler om det? Jeg ønsker jo at være deres ven og ikke den voksne, der tager ansvaret.

Selvom jeg er bi/gay, skal jeg kramme dem, hvis de ønsker det? Skal jeg turde skifte tøj sammen med dem, hvis vi af en eller anden grund bliver nødt til at skifte? Skal jeg turde sige, at jeg er bi/gay? Er det okay at fortælle dem, hvordan jeg har det? Hvor meget jeg på en måde hader mit liv?

Jeg vil gerne have en bibelgruppe sammen med dem, for at de kunne lære mig bedre at kende, og at jeg kan lære dem bedre at kende, så de kan stole på mig. Og så vil jeg gerne lære dem mere om Jesus, og hvordan de lever et liv sammen med ham, men kan jeg overhovedet gøre det?

Jeg har så mange spørgsmål og vil så gerne tale med andre om det hele. Tak for jeres tid!

PS: Jeg har tænkt på psykolog, men jeg turde ikke, fordi ingen ved hvor svært jeg har det. Jeg vil gerne selv tage til psykolog, uden at min mor og far skal godkende det.

Fyr på 17 år

(kraftigt forkortet af red.)

SVAR:

Kære dig

Tak for din henvendelse. Den er jeg glad for, for selvom man har mange mennesker omkring sig, er det rigtigt ensomt at skulle bære sine seksuelle udfordringer og kampe alene.

Find nogle at dele dine tanker med

Du skriver, at du ser homo-porno og skriver sammen med andre, som er gay. Det synes jeg bestemt, du skal tage alvorligt. Det handler ikke så meget, om du er gay eller ikke, men at du gør noget ved din homoseksuelle lyst. Jeg kan godt forstå, det kan være svært at dele dine tanker med dine forældre, men jeg synes, du skal finde en eller flere voksne at tale med om dine tanker. Det vil også bryde din ensomhed. Ensomhed er en stærk drivkraft mod pornoafhængighed, så det er vigtigt, du finder nogen at tale med om dine udfordringer.

Seksuel interesse for yngre drenge

Du spørger til din seksuelle interesse for yngre drenge. Hvis det også inkluderer børn (11 år og under), er det meget vigtigt, at du finder en voksen at tale med hurtigst muligt, så du kan få hjælp til at forstå disse følelser. Det glæder mig, at du ikke ønsker at have sex med dem, men du har brug for at beskytte dig selv og dem mod at gå for langt.

Så selvom du føler dig mere fri med dem, vil jeg kraftigt anbefale, at du kun er sammen med yngre drenge, når der er andre voksne til stede. I situationer, hvor du er den ældste, vil de have svært ved at sige fra. Det skal du gøre, indtil du sammen med en voksen finder ud af, hvor meget din seksualitet retter sig mod børn. Desuden er det ikke godt for hverken dem eller dig, at du bruger alt for meget tid sammen med dem. Både børn og teenagere har brug for at være sammen med forskellige venner. Det bliver for tæt og usundt, hvis man kun er sammen med den samme hele tiden.

Du tænker på at opsøge en psykolog. Det synes jeg er en god ide. Det bør du gøre.

Savn af en nær ven

Du skriver, at du savner en ven, som kan forstå dig og lytte. Det er helt naturligt, og det vil jeg også ønske for dig, at du får. Jeg får det indtryk, at du er blevet og bliver drillet af drenge på din egen alder. Mobning er slemt, og jeg kan godt forstå, hvis det kan gøre dig genert og gøre det svært at finde drengevenner. Er der slet ingen drenge på din egen alder, du kan komme i tanke om, som er rare at være sammen med?

Sats på færre fællesskaber

Du er med i mange fællesskaber. Kunne det være en ide at droppe de fællesskaber, hvor du bliver drillet, og så satse mere på de fællesskaber, hvor du kan lide at være? Her tænker jeg ikke på fællesskaber med børn, men med drenge og voksne på din egen alder og ældre, som du kan få gode venskaber ud af. Du har brug for en sund vækst mod voksenlivet. Det kan yngre drenge ikke give dig. Der skal en ældre mand til. Er et skift af fællesskab mon noget, du kunne tale med dine forældre om?

Nu til dine spørgsmål

Er det okay at være venner med yngre? Ja, men kun i begrænset omfang. Det må ikke blive for tæt. Yngre drenge har mest brug for at være sammen med deres familie og venner på deres egen alder.

Hvad, hvis deres forældre ikke synes om det? Det må du respektere, da de har ansvaret for deres børn. Som nævnt tidligere, synes jeg, du skal arbejde mere målrettet på at finde venner på din egen alder eller ældre.

Selvom jeg er bi/gay er det så okay, at jeg er venner med dem? Som jeg nævner ovenfor kun i begrænset omfang. Du bør ikke se dem privat. Det er vigtigt, at du beskytter både dig selv og dem mod at gå for langt.

Skal jeg glemme dem og leve mere alene? Nej, men jeg synes, du skal satse på at finde venner på din egen alder.

Når det handler om sex og onanere, er det så okay, at jeg siger min mening? Skal jeg tage det om at onanere som en ven med dem eller som en voksen, når vi taler om det? Jeg ønsker jo at være deres ven og ikke den voksne, der tager ansvaret.
Selvom jeg er bi/gay, skal jeg kramme dem, hvis de ønsker det? Skal jeg turde skifte tøj sammen med dem, hvis vi af en eller anden grund bliver nødt til at skifte? Skal jeg turde sige, at jeg er bi/gay?

Jeg tager disse spørgsmål sammen, fordi jeg har det samme grundlæggende svar på dem: Jeg vil klart fraråde dig at tale om sex med de yngre drenge. Jeg synes også, du skal være meget tilbageholdende med at kramme dem eller skifte tøj sammen med dem. Det kommer alt for tæt på, og du kan risikere at gå langt videre, end du egentlig ønsker.

Er det okay at fortælle dem, hvordan jeg har det? Hvor meget jeg på en måde hader mit liv? Nej, det skal du tale med en voksen om (så snart som muligt). De yngre drenge kan ikke rumme det, og der er stor risiko for, at de oplever det som et overgreb. Af samme grund vil jeg ikke anbefale dig at lave eller være i en bibelgruppe med yngre drenge. Så vidt jeg kan vurdere, har du lige nu mest brug for at dele dit liv med en eller flere voksne.

Jeg vil gerne hjælpe dig med at finde en voksen og en psykolog at tale med. Find min mailadresse her. Eller se, om der skulle være en på AdamogEva.dk's liste over samtalepersoner, du kan få nogle gode samtaler med.

Må Gud støtte dig og hjælpe dig i dine kampe.

De bedste ønsker
Peter