Usikker på seksualitet og drifter - hvordan håndtere det?
Kære AdamogEva
Først og fremmest tak for denne side, der lige nu hjælper mig meget med at komme igennem min seksuelle usikkerhed. Jeg er en 18-årig dreng, der har været seksuelt aktiv med det modsatte køn, siden jeg har været 16 år.
På det sidste har jeg oplevet en seksuel blokering og har mistet lysten til sex med kvinder. Jeg bliver meget fascineret af mit eget køn på flere måder. Jeg finder dog ikke det seksuelle samleje mellem mænd særlig tiltrækkende, faktisk stik modsat, men alligevel kan jeg nogle gange føle et begær for andre fyre i min dagligdag, hvilket jeg føler tager udspring i en frygt/usikkerhed omkring min seksualitet.
Mit spørgsmål er derfor: Hvordan jeg skal håndtere, hvad jeg tror er forkert tolkede signaler fra mig selv, rettet mod det samme køn i min hverdag og den usikkerhed, der opstår deraf? Samtidig med, at jeg kan få løst mit problem omkring min manglende seksuelle lyst/funktionalitet i hverdagen ift. det kvindelige køn?
A, 18 år
(forkortet af red)

SVAR:
Kære A
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg glæder mig rigtig meget over, at du handler på din situation. Jeg kan af din mail se, at du kæmper med nogle alvorlige ting, og jeg skal forsøge at give dig et svar. Dit spørgsmål og din situation er dog af en sådan karakter, at det havde været meget bedre med en samtale, hvor jeg kunne lytte mig nærmere ind til din situation.
Fundamentet bliver revet væk
Jeg har stor forståelse for den smerte og frustration, som du oplever. Det kan være en voldsom belastning at opleve, at seksualiteten pludselig bliver udsat for en forandring. Seksualiteten og vores seksuelle rettethed betyder meget for vores identitet og selvforståelse. Og derfor kan det opleves, som om hele fundamentet under os bliver revet væk, når vi oplever en forandring i seksualiteten.
Måske depression eller krisereaktion
Din beskrivelse af din nuværende tilstand giver mig nogle antagelser om, at du måske er deprimeret. Du skriver om søvnforstyrrelser, appetitforstyrrelser, selvusikkerhed, social tilbagetrækning og nedsat lyst og glæde ved ting. Disse symptomer peger i retning af depression.
Jeg kan dog ikke afklare ud fra din mail, om du ER deprimeret. Men det helt afgørende er, at jeg ikke kan afklare, om du også havde det sådan, FØR du begyndte at få problemer med seksualiteten. Hvis du havde de beskrevne symptomer, før du oplevede ændring i sexlysten, KAN det være en forklaring på din ændring i seksualiteten.
Dine symptomer kan på den anden side også være en belastningsreaktion som følge af din oplevelse af, at sexlysten pludselig er forandret. Og som sagt er det ikke muligt for mig at afklare, hvad der kommer først.
Når sexlysten pludselig forandres
Sexlysten er påvirket af en lang række faktorer. Fx kan stress få sexlysten til at forsvinde, eller som nævnt ovenfor kan depression også få sexlysten til at forsvinde. Når sexlysten ændres, kan det gøre os usikre, og det kan betyde, at vi bliver bange. Jo mere bange vi bliver, jo mere kan sexlysten forsvinde.
Overordnet er det sådan, at sexlysten og den seksuelle orientering (dvs. om vi er seksuelt tiltrukket af det modsatte køn eller eget køn) kan foretage udsving og forandringer. Den seksuelle orientering er påvirket af en række faktorer, fx kønsidentiteten. Det betyder, at om vi bliver tiltrukket af det modsatte køn eller eget køn er under indflydelse af, om vi oplever os trygge i os selv, som det køn vi er. Hvis kønsidentiteten af en eller flere grunde bliver usikker, kan det medføre, at sexlysten bliver påvirket, og det kan igen betyde, at der kommer usikkerhed i den seksuelle rettethed. Dvs. at hvor du før oplevede tiltrækning til det modsatte køn, kan det altså ændres til at mærke tiltrækningskræfter til eget køn.
Faktisk er det naturligt, at der gennem puberteten, dvs fra 11-års alderen til omkring 20-års alderen kan være usikkerhed i kønsidentiteten. Desuden kan der være både homoseksuelle og heteroseksuelle følelser. Læs mere om det i vores artikler:
Hvad nu, hvis jeg ikke passer til mit køn?
Hvad er homoseksualitet?
Homoseksuel eller bare anderledes?
Søg hjælp
Jeg tror, det er vigtigt, at du får en afklaring af, hvad din situation handler om. Derfor vil jeg opfordre dig til, at du finder en psykolog eller terapeut, som kan lave et ordentligt undersøgelsesarbejde i samtaler med dig og ikke bare hurtigt giver en “diagnose”. Det er vigtigt, du finder en behandler, du har tillid til, og som kan hjælpe dig med dine problemstillinger.
Giv dig god tid
Jeg tænker, at du har været seksuel aktiv i en meget tidlig alder. Det kan betyde, at din seksualitet og din seksuelle rettethed stadig har været under udvikling, da du startede med at have sex. Det kan også  betyde, at hvis der sker ændringer i den seksuelle lyst og rettethed, får det store følelsesmæssige konsekvenser, med fx usikkerhed og angst. Og det kan så virke tilbage på de seksuelle følelser.
Jeg vil derfor råde dig til at give dig selv rigtig god tid. Du er stadig meget ung. Sæt god tid af til at blive afklaret med dig selv, din identitet, din kønsidentitet og din seksualitet. Brug masser af tid på at være i relationer og at mærke dig selv.
Seksualiteten er en dyb del af os, og der er brug for rigtig meget tryghed, for at den kan udfolde sig optimalt. Derfor er der også brug for meget tid til at udvikle den relation, som seksualiteten skal udfolde sig i.
At give dig selv god tid vil være med til at skabe den nødvendige ro, så din seksualitet kan finde nogle trygge rammer. Hvis du får professionel hjælp til at afklare dine følelsesmæssige reaktioner og samtidig skaber plads og tid til, at din seksualitet kan udvikle sig, tror jeg, du giver dig selv de bedste betingelser for fremtiden.
Du ønskes alt godt fremover.
Med venlig hilsen
Ole Rabjerg
Opdateret 15.10.2020