Hvornår kommer menstruationen igen efter en udskrabning?

Vis spørgsmål

Jeg måtte desværre igennem en udskrabning i august efter en ufrivillig, spontan abort, hvor jeg mistede barnet. Jeg havde noget graviditetsrestvæv, der havde sat sig fast, som jeg fik fjernet i begyndelsen af september.

Lige siden har jeg gået og ventet på, at min menstruation skulle komme tilbage. Lægerne siger, at min slimhinde i livmoderen er tynd, og at jeg bare skal afvente menstruation.

Kan man ikke gøre noget? Nu har jeg ventet i snart 11 uger på at få min menstruation, så jeg kan forsøge at blive gravid igen. Er meget påvirket af det.

Håber, I kan råde mig.

Kvinde, 30 år

SVAR:

Kære kvinde

Det gør mig ondt at høre om dit tab. Det kan gøre så utroligt ondt at miste ved en spontan abort, selvom barnet var lille-bitte.

Jeg er desværre helt enig med din læge i, at du skal give det tid. Der er ikke noget at gøre lige nu, for kroppen skal have tid til at komme sig, så din cyklus kan komme i gang igen. Derfor må du desværre bare vente, selv om det er svært.

Hvis jeg skulle gætte på, hvornår din menstruation kommer, ville jeg sige ca. tre måneder efter udskrabningen, og der er du ved at være nu. Hos nogle kvinder kommer menstruationen hurtigere, mens andre må vente et par ekstra måneder.

Du skal også huske, at din ægløsning kommer før din menstruation, så hvis I har ubeskyttet sex, kan du blive gravid, inden du får en menstruation.

Hvis du har lyst, kan du her læse lidt mere om spontan abort.

Jeg ønsker dig alt godt.

Kærlig hilsen
Else