Hvorfor fylder tanker om min seksualitet så meget?
Hej. Jeg er en 16-årig pige. Jeg har været deprimeret omkring 7-8 måneder. Det er lidt, som om mit hoved vil finde en grund til, at jeg har det så dårligt, og det påvirker mig super meget.
Først handlede det meget om, at jeg skulle gå fra min kæreste gennem næsten et år for at få det bedre. Men jeg fik det ikke bedre udover, at jeg slap for at bekymre mig om ham.
Nu har det så i et stykke tid været, at jeg skulle være lesbisk. Jeg har aldrig udelukket at have et forhold til en pige, men jeg har kun været forelsket i drenge. Jeg har ikke noget imod lesbiske, men jeg har virkelig ikke lyst til selv at være det. Det føles, som om jeg har to stemmer i hovedet; den ene siger, at jeg er lesbisk (mavefornemmelse og frygt) og den anden hetero (fornuft og logik). Det er, som om jeg ikke får ro i maven, før jeg tænker, at jeg er lesbisk. Men det giver bare ikke mening, at jeg fra den ene dag til den anden ikke skulle være til drenge mere. Så måske er det bare frygt??
Siden 2014 har jeg haft ret kraftige vinterdepressioner, og det er tit i de situationer, jeg har overvejet min seksualitet. Jeg forstår ingenting. For nogle uger siden var jeg sammen med en fyr. Vi kyssede og lavede nogle andre ting også (dog ikke sex ... jeg er jomfru) og det havde jeg det helt fint med.
Er jeg måske bare stresset? For noget siger mig, at hvis jeg springer ud som lesbisk, finder mit hoved bare et andet problem at stresse over, som fx uddannelse.
Jeg håber, I kan hjælpe.
Mvh mig

SVAR:
Hej med dig
Jeg tror, du har fuldstændig ret i din sidste sætning: “Mit hoved finder bare et andet problem at stresse over.” Derfor tror jeg, du skal tage fat et andet sted. Der er sikkert noget, der stikker dybere, som du skal have talt om. Det vender jeg lige tilbage til.
Til drenge eller piger
Jeg vil også gerne svare på nogle af de ting, du spørger om. Det her med at være til det ene eller det andet i forhold til kærlighed og lyst. Det er simpelthen for tidligt at sige noget om. Du skal ikke skynde dig at definere dig som det ene eller andet. Du skal have lov til at være ung uden at lægge dig fast på noget.
I teenagetiden handler det om at finde ud af, hvem du er, og hvad der betyder noget for dig. Derfor lever du, prøver ting, smager på ting og fantaserer om ting. Det er ikke alt, du prøver af, men det er helt i orden og helt normalt at tænke på, fantasere og drømme om mange forskellige ting – også når det handler om sex.
Som teenager er det meget normalt at fantasere om andre af samme køn. Du er i gang med at udvikle og forme dig, og der er mange måder at være pige og kvinde på. Det er helt ok at se på andre kvinder, drømme om, hvordan andre ser ud, og derfor kan der også komme en fascination af ens eget køn, uden man nødvendigvis er homoseksuel.
I nogle perioder af vores liv er vi mere optagede af noget end i andre perioder, og det er måske det, der skræmmer dig lige nu. Det skifter. Om en måned er det måske noget andet, du er fascineret af eller drømmer om.
Nødvendigt at tale om livet
Jeg tror, det vil være godt for dig, hvis du finder én at tale med om livet generelt: Dine tanker om de ting, du er nervøs for og om de ting, du oplever lige nu.
Du nævner, at du i seks år har oplevet at få vinterdepressioner. Det vil måske være godt for dig at se på, hvordan du takler det, for vinteren kommer til os hvert år resten af livet. Livet er ikke let – hverken når man er teenager eller voksen – og vi har alle sammen brug for at tale med nogen om det, vi tænker og føler, for at vi kan få nogle svar på plads.
Find en, der kan lytte
Når du skal finde én at tale med, er det vigtigt, at det er én der er optaget af at lytte og optaget af, at du selv skal finde svarene. Lad mig give et eksempel: Du kan tale med en veninde eller din mor, og måske oplever du, at de er meget optagede af at fortælle om deres egen mening, eller hvad de synes, du skal gøre. Det er ikke altid sådan, du selv kan blive klogere.
Men hvis din mor eller veninde i stedet er nysgerrige og lader dig fortælle om det, der fylder for dig og stiller spørgsmål til det: Hvornår er det svært, hvordan er det svært, er der nogle gange det er lettere, er der nogle ting du er glad for, er tryg ved osv. Så vil det hjælpe dig mere. På den måde kigger I sammen på det, du synes er svært, og du får ikke blandet de andres svar og holdninger ind i dit eget.
Hvis du ikke allerede kender én, du vil være tryg ved som samtalepartner, kan det være, du skal søge efter professionel hjælp hos en psykolog eller terapeut. Jeg synes, det vil være en god idé, hvis du får lov til at åbne dig for én om alle de tanker og stressende bekymringer, du oplever, så det ikke bliver værre og værre for dig. Her kan du finde en liste over nogle, vi anbefaler, men du kan også bare selv søge på nettet efter en i nærheden af dig.
Du kan læse mere i et andet svar, jeg har skrevet. Det omhandler særligt det med at sætte navn på, hvad man er og om det naturlige i at drømme og fantasere i teenagetiden:
Følelser for veninde efter kys ved S,P og K leg – er jeg lesbisk?
Jeg ønsker for dig, at du må finde én, der vil lytte til dig og gå på opdagelse sammen med dig, så du kan finde ud af, hvor dine bekymringer kommer fra. Den opdagelsesrejse kan måske give dig ro og tryghed til at gå de mørke måneder i møde. Disse måneder er ikke sværere – de er bare mørkere. Se, om du kan finde lyset inde i dig, så du ikke bliver trist over, at skyerne er tykkere lige nu. Lyset kommer ovenfra om kort tid, men lige nu må du tænde et ekstra stearinlys og søge ind til mennesker, som du har tillid til.
Pas godt på dig selv – som du allerede er begyndt på ved at skrive til os i brevkassen!
Kærlige hilsner
Anja