Hvordan kan jeg stoppe med at overspise hele tiden?
Jeg overspiser og har overordnet spist for meget det sidste års tid. Det er både til måltiderne, hvor jeg tager store og flere portioner og ind imellem, hvor jeg spiser store mængder mad, fx en pakke kiks, hvidt brød, morgensmadprodukter med mælk eller andet, som jeg synes er “lækkert”. Jeg stopper ikke, før jeg føler mig “tilfreds”, men tilfreds er jeg ikke, for jeg har det dårligt over, at jeg spiser så meget.
Jeg føler mig afhængig. Når jeg først er startet, er det svært at stoppe igen. Hvis jeg allerede har spist “dårligt” en dag, giver jeg som regel op og spiser, hvad jeg har lyst til resten af dagen. Jeg stopper ikke, selvom jeg er mæt eller har ondt i maven.
Jeg ved ikke, hvordan jeg modstår fristelsen til overspisning og søde sager, og hvordan jeg skal holde mig til gode portionsstørrelser? Jeg vil også gerne kunne spise sødt/usundt en gang i mellem uden at det bliver til overspisning hver gang.
Hvordan prioriterer jeg at spise sundt? Og hvad er et eksempel på, hvad jeg kan spise på en dag, så jeg ikke bliver ved med at tage på? Hvad kan jeg gøre for at tabe mig ved maven og lårene, så mine bukser kan passe mig igen?
Jeg har en fysisk skade, så at motionere har været svært. Egentlig går jeg og er glad det meste af tiden. Nogle gange er det trøstespisning, men som regel ikke ...
Tak for jeres tid:)
M, 20 år

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål i brevkassen. Overspisning er et hyppigt og komplekst problem, og du har allerede taget et stort og vigtigt skridt ved at sætte ord på din overspisning og søge råd her hos os.
Overspisning og skam
Som du måske også oplever, er overspisning ofte forbundet med meget skyld og skam. Måske fordi vi forestiller os, at årsagen til overspisning må være for lidt selvdisciplin, og at man jo “bare kan tage sig sammen”. Men virkeligheden er ofte, at der ligger nogle andre komplekse problematikker bag adfærden, som vi måske ikke engang selv er helt klar over.
Skammen betyder også, at overspisning kan gå hårdt ud over vores selvbillede, og skammen kan i sig selv kan forværre overspisningen, fordi skammen over én overspisning kan være grunden til, at man bliver ved med at overspise resten af dagen – som du beskriver det.
Derfor er mit første og vigtigste råd at forsøge at ryste skammen af dig og være nysgerrig på, hvorfor du overspiser.
Vær nysgerrig
I første omgang handler det slet ikke om at ændre på overspisningsvanerne, men at være nysgerrig på dig selv, og hvorfor du overspiser. Hver gang, du får trang til at overspise eller er i gang med det, kan du prøve at tænke og mærke efter, hvad årsagen kan være. Der kan sagtens være flere årsager bag. Jeg nævner nogle her, og du kan selv lave din egen liste:
• For at dulme en svær følelse – ensomhed, stress, tristhed, sorg, kontroltab, osv.
• Pga. træthed eller kedsomhed
• Af vane, tradition eller fordi det forventes af andre
• Er du blevet oversulten? Særligt, hvis man forsøger at tabe sig, kan man underspise i løbet af dagen og så ende med at blive så sulten, at man overspiser.
Andre grunde kan være, at man har været meget restriktiv omkring nogle madvarer. Måske har man som barn fået at vide, at man ikke måtte spise hvidt brød eller slik, eller man har forbudt sig selv disse ting under en slankekur eller lign. Når noget er/har været forbudt, kan hjernen være hyperfokuseret på at få denne ting, og det kan føre til overspisning.
Der kan også være mange andre grunde. Prøv at være nysgerrig uden at dømme dig selv og skriv evt. dine refleksioner ned. Så kan du få et lille overblik og blive klogere på dig selv.
Vær tålmodig og overbærende
Når du så vil i gang med at ændre på dine overspisningsvaner, er det vigtigt at huske på, at vaner ofte er rigtig svære at ændre, fordi det er blevet automatiske reaktioner hos os. Derfor kan det godt tage lang tid, så vær tålmodig med dig selv!
Nogle gode råd kunne være:
• Tænk på de årsager, du måske er blevet bevidst om ved at være nysgerrig, og forsøg at erstatte overspisning med noget andet og måske mere hensigtsmæssigt.
• Øv dig i at mærke din sult og mæthed. Spis evt. langsommere for at nå at mærke efter.
• Se de små sejre – fx kun at overspise to gange på én dag, selvom du havde trangen tre gange.
• Vær overbærende med dig selv, når det ikke lykkes.
• Spis faste hovedmåltider og mellemmåltider, så du ikke bliver oversulten.
• Lad være med at fokusere for meget på vægten.
• Vælg sundere alternativer, gerne grøntsager, men lad være med at gøre nogle fødevarer forbudte. Spis usunde ting og søde sager med god samvittighed.
Jeg kan desværre ikke give dig et eksempel på, hvor meget du skal spise for ikke at tage på. Det afhænger meget af vægt og aktivitetsniveau og kan hurtigt blive meget kassetænkning. I stedet vil jeg anbefale dig at øve dig i at mærke din sult og mæthed og lade dig styre mere af det.
Involver andre
Mit sidste råd er at involvere andre. Snak med én eller flere mennesker, som du er fortrolig med, og som kan være med til at opmuntre og støtte dig og forhåbentlig også vise dig, at dine overspisningsvaner intet betyder i det store billede og i jeres relation.
Jeg vil gerne slutte med at minde dig om det vigtigste: Uanset din vægt, bukser der er blevet for små, og om du lykkes med at ændre dine overspisningsvaner eller ej, så ændrer det ingenting på din værdi som menneske og betydning for andre.
Jeg håber, du kunne bruge noget i mit svar. Du kan læse mere om emnet her, hvor andre har haft lignende spørgsmål:
Hvordan kan jeg blive fri for min overspisning?
Hvordan skal jeg komme ud af min spiseforstyrrelse?
Spiseforstyrrelse
Venlig hilsen
Signe Langdahl Knudsen