Hvordan finder jeg den rigtige?
Hej Adam og Eva
Først og fremmest vil jeg sige tak for et godt arbejde I gør for at hjælpe os, der har det svært.
Men her kommer mit problem: Det er, at jeg det har svært med min drømmefyr. Jeg falder tit for mit idol, og jeg vil ikke hvorfor. Eller måske for dem, jeg ikke kan få.
Jeg ved også, at nogen har fortalt mig: “Man skal bare vente, så kommer han!” Den har jeg hørt så mange gange, så jeg har det sådan, at jeg først vil se det, før jeg tror det.
Og jeg har det bare svært med at se, andre har en kæreste, når jeg ikke selv har. Ved ikke hvorfor, for normalt er jeg ikke sådan.
Håber, I kan hjælpe mig og glædelig jul.
C, 27 år

SVAR:
Kære C
Tak for dit spørgsmål til os. Dejligt, at du er glad for vores arbejde!
Helt normale følelser
Jeg kan forstå på dig, at du synes, det er svært at finde lige præcis DIN drømmefyr. Du skriver, at det er svært for dig at se, at andre har en kæreste, når du ikke selv har en. Det er helt naturligt at spejle sig i andre og mærke misundelse over, at de har noget, man selv ønsker sig.
Desuden er juleperioden en tid, hvor vi bliver mindet ekstra meget om, hvilke relationer vi har og ikke har i vores liv. Det kan være med til at forstærke længslen efter en kæreste. Når jeg skriver de ting, er det for at understrege, at dine følelser er helt normale.
Skal man bare vente?
Du skriver, at andre har sagt, man bare skal vente – så kommer han. Det er til dels sandt. Vi er jo ikke altid herrer over, om vi møder nogen, hvem vi møder eller hvornår vi møder en potentiel kæreste. Alligevel tror jeg ikke bare, man skal læne sig tilbage og vente.
Hvis du er interesseret i at finde en kæreste, må du også selv være aktiv. Tag ud i sammenhænge, hvor du ved, du kan møde andre til arrangementer i din by eller fritidsaktiviteter. Er du interesseret i mere “direkte” dating, kan du afprøve dating-apps. Det kan også være, dine venner kender en sød fyr og har lyst til at invitere jer begge til noget spisning eller andet hyggeligt.
Ventetiden
Ventetiden kan være svær, hvis man virkelig længes efter en kæreste. Mit bedste råd til dig er at bruge tiden godt og ikke fokusere på det, du ikke har, men det du faktisk har. Dyrk dine venskaber og nyd friheden til at gøre lige, hvad der passer dig. Brug tid på at afklare og gå efter det, du drømmer om.
Ventetiden er også oplagt til at reflektere over, hvad du selv kan byde på som kæreste, og hvad du leder efter i en fyr. Hvad er det vigtigste, du kommer med – og hvad er det vigtigste, han skal komme med? Du kan eventuelt lade dig inspirere af min artikel om dating.
Jeg ønsker dig alt det bedste i ventetiden!
Charlotte