Elsker min kæreste, men hvad skal jeg gøre med min gamle flirt?

Vis spørgsmål

Kære brevkasse

Jeg står i den super frustrerende situation, at jeg på trods af at elske min kæreste enormt højt ikke kan glemme en af mine venner!

Vi har været venner i nogle år, og da vi først blev venner, havde jeg en anden kæreste. Dog gik vi fra hinanden kort efter, og der kom hurtigt nogle spændinger mellem mig og min ven. Når vi var/er i samme rum, føltes det, som om luften blev helt tyk, og det endte med, at vi var sammen og skrev i noget tid. Dog var det rigtig kompliceret, da min ekskæreste blev sur, og vi derfor trak os fra hinanden. Yderligere ved jeg, at han har været sammen med en del piger, og jeg stolede derfor ikke rigtigt på, at han oprigtigt gad mig, hvilket mange af vores fælles venner også siger. Han er nemlig helt anderledes overfor dem end overfor mig.

Jeg har efterfølgende fået en ny kæreste, som jeg er mega glad for og har det rigtig skønt med. Men på trods af det kan jeg ikke lade være med at tænke på ham den anden!! Jeg tror aldrig, det ville holde i længden, men jeg ved, at det ville være en stormende forelskelse, og vi ville få de bedste måneder i mit liv. Men er to vilde måneder virkelig bedre end mange gode år med min kæreste?

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre ...

Pige, 19 år

SVAR:

Kære pige

Tak for din mail, som jeg vil forsøge at besvare eller i hvert fald stille nogle spørgsmål tilbage til dig, da det i sidste ende er dig, der træffer beslutningerne om dit eget liv.

Invitation til eftertanke

Du skriver, at du har fået en ny kæreste, som du er meget glad for, men at du på trods af det ikke kan glemme din ekskæreste/ven. Hvad er det mon, din ekskæreste/ven får frem i dig? Hvad er det, der er så fantastisk ved ham, at du ikke kan stoppe med at tænke på ham?

Hvis du ved det, kan du også spore dig ind på, hvad du savner hos din nuværende kæreste. Noget siger mig, at selvom du er glad for ham, er der noget, du savner. Det vil jeg gerne invitere dig til at tænke over og mærke efter.

Hvad kan han give dig?

Du skriver, at det vil være de bedste måneder af dit liv, hvis du skippede din kæreste og var sammen med din ekskæreste/ven igen, men at det umuligt ville holde. Hvad får dig til at sige det? Du virker ikke specielt skræmt over dine venners udtalelser om, at han ikke er til at stole på. Jeg tænker, der må være noget andet, der får dig til at ræsonnere, at det givetvis bare ville vare et par måneder?

For mig lyder du ret afklaret i, at han aldrig vil være en livspartner for dig. Så er spørgsmålet: Hvad vil du med ham? Hvad er det, du gerne vil opnå sammen med ham?

Valg er også fravalg

For langt de fleste er det skræmmende, når de er i et forhold, der er ved at udvikle sig til noget alvorligt. For mange vil det betyde, at de bliver klar over, at et valg også er et fravalg af andet og andre. Måske er det det, du mærker?

Sådanne tanker kan nogle gange drive os til at træffe beslutninger på kort sigt, da vi kan være bange for at gå glip af noget. Min opfordring er, at du finder ud af, hvad du virkelig ønsker. Hvilke beslutninger vil være i overensstemmelse med dine værdier?

Vælg langsigtet

Jeg er troende kristen, så følgende er ud fra mine værdier: Jeg vil opfordre dig til at træffe beslutninger på den lange bane. Det at involvere sig – også intimt – velvidende at det aldrig kommer til at holde på langt sigt, har konsekvenser. Du giver dig selv hen, investerer i en anden, og at tænke, det alligevel ikke holder, er ikke grobund for den tillid og tryghed, som jeg mener er bærende i et parforhold.

Du er et menneske med tanker, følelser, drømme, længsler og meget mere. Jeg tror ikke, et “eventyr” vil give dig det, du længes efter. Faktisk tror jeg, at ved at vælge til – og dermed også fra – giver du dig selv og din kærlighed til din nuværende kæreste plads til at udfoldes. Ved at holde fast begge steder skaber du utryghed begge steder.

Venskab og romantik

Du er nødt til at træffe et valg. Hvis du vælger de romantiske eller måske erotiske følelser fra overfor din ekskæreste/ven, giver du mulighed for, at jeres venskab kan opretholdes, hvilket lyder til at være vigtigt for dig. Hvis du fortsætter på den kurs, du er på, tror jeg, det kan komme til at betyde, at du hverken kan få det kæresteforhold du har til at vokse, eller bevare venskabet med din ekskæreste/ven.

Kærlighed og parforhold indeholder både romantik og erotik men ikke mindst benhårdt arbejde og er i lige så høj grad en viljesbeslutning.

Måske kan du få nogle input til dine tanker ved at læse artikler og svar i vores tema om at finde den rigtige.

Med ønsket om Guds fred håber jeg, at jeg har sat nogle tanker i gang hos dig.

Kh Dorthe Sandvad