Dårlig sex og lav selvværd pga. lille penis - kan I hjælpe mig?
Jeg er en ung på 21 somre, som har valgt at skrive til jer omkring et problem, som har naget, siden jeg var 14 år gammel. Jeg er nemlig ikke særlig udrustet, min penis har ikke vokset, siden jeg var 12-13 år og da jeg er 21 nu, tror jeg heller ikke, det kommer til at ske.
Da jeg var 18 og stadig jomfru, tænkte jeg: ud og gør noget ved det. Jeg fik mig en sød kæreste og fik sex. Siden da har jeg på 2½ år haft 11 forskellige kærester (jeg har nemt ved at blive forelsket) og i alle de her forhold, har pigen måtte slå op. Hver gang ville jeg godt have et ærligt svar, og ja svaret var: "Du kan ikke tilfredsstille mig seksuelt." fair nok.
Selv efter hvert nederlag blev jeg ved med at finde nye kærester, men efter sidste gang...ja, opgav simpelthen bare. Jeg har en veninde, som var villig til at hjælpe mig med at se, hvad jeg kunne gøre. Hun sagde jeg var fantastisk med munden og fingrene, men deri ligger mit problem - så kunne det jo lige så godt være en anden pige, som gjorde det.
Vores kønsdele er jo det, der gør, vi er mand/kvinde og man finder sammen mand/kvinde. Jeg holdt ved i lang tid med en positiv indstilling omkring det, men ja....nu kan jeg bare ikke mere. Havde prøvet hundredvis af stillinger med nogle af mine kærester (nogle af dem gav mig jo en chance) men det virkede bare ikke. Jeg har fået så dårlig selvtillid af det, og kan bare ikke klare det mere, som om mit blik bare er sort.
Håber i kan give et positivt svar, da jeg synes, alt håb er ude for at finde lykken.
Anonym, 21 år

SVAR:
Kære Anonyme
Hvis jeg skulle svare fyldestgørende på dit/dine spørgsmål, ville det fylde rigtig meget, og det tillader min tid ikke. Heldigvis findes der allerede mange artikler og svar på AdamogEva.dk, som du kan have stor gavn af at læse.
At finde lykken
Jeg vil begynde med det sidste, som du skriver: ”Jeg synes, alt håb er ude for at finde lykken”. Du er ikke alene om, at det kan være svært at finde lykken. Rigtig mange i Vesten, også unge, oplever håbløshed. Og mange behandles for det med både medicin og terapi af forskellig art. Jeg mener, at vores forventning til lykke og lykkefølelse er urealistisk i forhold til den virkelighed, som vi lever i. Jeg mener, at det er meget mere frugtbart og virkelighedsnært at tale om at finde mening i livet. Hvis livet er meningsfuldt, vil lykken ofte kunne føles som en frugt heraf. Eller sagt på en anden måde, at lykken er en sidevirkning (positiv bivirkning) til det at leve et meningsfuldt liv.
Hvorfor bruge så meget plads på dette? Jo, fordi jeg læser, at du har et meget snævert syn på, hvad der kan gøre dig lykkelig: Et succesfuldt sexliv! Med henblik på dette har du i 2½ år givet dig hen i arbejdet for at opnå lykken. Det er en betydelig følelsesmæssig belastning at skulle igennem 11 forhold, så jeg forstår godt, at din selvtillid er nedbrudt. Ja, du skulle være en følelsesforladt fyr, hvis det var anderledes.
Du må ændre focus
Det positive svar, som du efterlyser, er, at du har fået livserfaring, som du kan bruge konstruktivt i dit liv fremover. Det nytter ikke at fortsætte med at lede efter lykken på samme måde. Det vil blot give yderligere sår på dit sind. Du skal værne om dig selv og din seksualitet. Du er skabt, som du er og har jo også en intakt seksualfunktion. Om du kan tilfredsstille en kvinde seksuelt, har ikke først og fremmest noget med din penis' størrelse at gøre, men handler om følelser. At vi finder sammen som mand og kvinde handler heller ikke kun om den fysiske forskel, men også om den psykiske. Sex er kun en af de faktorer, der har betydning for, at en mand og en kvinde lever lykkeligt sammen i mange år. De andre faktorer inkluderes i det at udleve kærligheden. Det drejer sig om anerkendelse, respekt, hengivelse, vilje og andre ord, som beskriver den hemmelighed, der ligger gemt i mand/kvindeforholdet .
Nogle af artiklerne på AdamogEva.dk. graver dybere ned i dette emne. Se fx:
Sex og følelser
Vejen til god sex
Sex den første tid - i praksis
Værd at vente på
Mit råd er, at du ikke kaster dig ud i nye forhold med henblik på sex, men at du giver dig selv tid til nyorientering. Du har et spændende og mangfoldigt liv foran dig. Begræns det ikke til hovedsageligt at handle om sex!
Venlig hilsen
Lars Dysager