Føler mig så grim – hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg er en pige på 14, fylder 15 i december. Jeg hader min krop. Så meget. Min hud er fyldt med eksem-ar, da jeg har haft nogen infektion-betændelseslignende sår på hele min krop i snart 2 år! Jeg kan for det første ikke have bare ben, bare arme eller vise nogen som helst form for hud, hvilket jo i sig selv er rimelig upraktisk her om sommeren - men det får mig bare til at føle mig så grim og kikset, at jeg skal gå tildækket året rundt. Jeg kan ikke bare have en almindelig t-shirt på, pga. at jeg har det på mine arme, men jeg kan heller ikke bare have en helt almindelig trøje på, da min krop simpelthen ikke "dur" til den slags tøj. Derfor går jeg i f.eks. kjoler og leggins og føler måske at folk tænker, at jeg måske gør for meget ud af mig selv. At jeg bare skulle tage en helt almindelig t-shirt og et par bukser på - men har jo intet valg! Vil jo stadig gerne føle mig pæn.

Min krop er den såkaldte "kræmmerhus, vaffel-form" hvilket betyder at jeg har VIRKELIG brede skuldre, og at jeg også er bred om barmen (selvom at jeg ingen barm har, kan ikke engang fylde en a-skål ud!), hvilket begrænser hvad for noget tøj, jeg kan gå i. Kan jo ikke have stropløse kjoler, kan ikke bære en bikini og SKAL helst have en løs cardigan udover alt. Jeg har verdens mest flade bagdel (hvilket resulterer i, at jeg ikke tør at gå med cowboybukser eller bare stramme bukser generelt, hvor man tydeligt kan se bagens form) og så lander vi jo tilbage på kjole og leggins (og kjolen skal også dække min bagdel) Bliver så ked af det, når jeg ser at andre har en pæn (ikke nødvendigvis perfekt, men pæn) krop, og pæn hud.

Folk klager måske over et enkel mærke på armen i ny og næ, men de skal lige tænke på sådan nogle som mig, der er mindst 80% dækket af mærker på huden! Folk kan jo selvfølgelig ikke vide det, men det gør mig nogle gange alligevel så sur, og især når de ikke bare kan være glade for, at de overhovedet har den mulighed, for at kunne vælge frit mellem shorts eller jeans.

Jeg er godt klar over, at alt det her lyder så forvirrende, men har så mange følelser indeni, og trænger bare til at komme ud med det! Jeg har prøvet at snakke med mine venner og familie om det. Men det er som om, at de slet ikke forstår det her, selvom at de forstår alt andet. Det er måske bare svært at vise dem, hvor stor en indflydelse min krop, min hud har på mig, jeg tænker på det hver eneste dag og drømmer om, at jeg en dag (og det er ikke engang sikkert, at det nogensinde forsvinder) kan hoppe i et par shorts og en t-shirt. Jeg får det bare så dårligt med mig selv, og bliver helt ked af det, når jeg tænker på, at jeg ikke kan.

Altså alt i alt, jeg har virkelig dårlig selvtillid - jeg tror ikke, at folk er klar over det, fordi at jeg spiller og lader som om, at alting er i skønneste orden, men det er det ikke! Græder mig selv i søvn nogle gange, bare pga. mit udseende! Hvor mærkeligt er dét lige? Jeg har fået af vide, at man skal prøve at finde 3 positive ting ved en, men jeg kan bare ikke! Ikke engang sådan nogle små ting som pæne negle, fødder eller hår. Intet. Føler mig bare så grim, og har mindre og mindre lyst til at komme ud og møde nye mennesker. Jeg har det forresten også pisse svært ved at snakke med nye mennesker. Aaarg! Jeg har aldrig haft en kæreste, har ingen drengevenner og har kun et lille antal nære pigevenner. Jeg ved godt, at ens vennekreds ikke er altafgørende, men vil jo gerne føle mig populær, lækker og smart og alt det der. Hvad skal jeg gøre for at få det bedre med mig selv? Jeg vil så gerne være glad og bare kunne nyde livet.

Håber virkelig jeg får svar på dette!

KH. Mig

SVAR:

Kære Dig!

Hvor er det modigt og flot af dig at komme ud med nogle af de følelser, der gemmer sig i dig, og tør lade en vildt fremmed udtale sig om, hvad jeg mener om de emner, du har lagt på bordet.

For det første er det helt og aldeles naturligt for alle piger at have lyst til at gøre noget ud af sig selv og se godt ud.

Det ydre betyder meget

Udseendet betyder noget for os alle sammen! Jeg tror, det er noget helt grundlæggende, som Gud har lagt i alle piger og kvinder helt fra skabelsen af, fordi vi skal være et udtryk for Guds sans for skønhed. Desværre er det også det sted, hvor jeg tror, der er flest piger, der har det svært, fordi vi ikke synes, vi er smukke nok. Medierne fortæller os nemlig, at der er meget snævre grænser for, hvad der er smukt, og hvad der ikke er – man skal have helt bestemte mål, perfekt hud, hår, stil osv. Men jeg tror, vi tager fejl i forhold til, hvad Gud tænkte, da han skabte os – jeg tror nemlig, at han synes, det er smukt at være unik. Det er ikke meningen, at vi alle sammen skal lige hinanden. Vi skal derimod lade vores omgivelser se lige netop den skønhed, vi hver især er skabt med. Derfor synes jeg, at det er rigtig godt, at du gerne vil se godt ud! Og jeg er fuldstændig overbevist om, at du er fantastisk smuk – på DIN unikke måde! Derfor er det alligevel ikke spor underligt, at du kan være ked af, at din krop ikke ser ud, som du kunne ønske det – sådan har de fleste piger det desværre!

Vov at tage imod komplimenter

Det vigtigste, jeg tænker, du kan gøre for dig selv, er at lade være med at forestille dig alle mulige negative ting, som andre muligvis kan tænke om dig. Prøv også at tage det til dig, når andre kommer med et kompliment – måske du ikke er enig, men det er rent faktisk sådan, den anden person ser dig. Jeg er bange for, at du er din egen værste fjende i det her – hvis du ligner de fleste andre piger, så sker det meste nemlig i dit eget hoved, og du beslutter dig for nogle ting, som andre derefter umuligt kan ændre på.

Dernæst synes jeg også, at du skal gå til din læge og spørge, om man kan gøre noget for at behandle dine ar eller gøre dem mindre synlige. Det er af og til, at man faktisk kan gøre noget – enten selv eller med laser eller lign.

Hvis du nu har en veninde eller en ældre søster, du synes, der er god til det med, hvordan tøjet skal sidde, kan du så ikke invitere hende med ud og se på tøj? Måske de slet ikke ser din krop på samme måde, som du selv gør? Og måske de slet ikke synes, at fx cowboybukser er helt umulige til dig?

Uanset hvad så synes jeg, du skal forsøge at snakke med dine veninder om de her ting igen – jeg er sikker på, at de også kan være rigtig kede af deres udseende, og at der er tøj, de ikke synes, de kan have på. Desuden synes jeg, at I skal prøve at snakke om, om I kunne blive hinandens ”cheerleaders” på det her område? At I forsøger at huske at fortælle hinanden, når der er noget, I ærligt synes, der klæder de andre. Snak evt. også om hvilke andre områder I har det svært med. Måske er der nogle af de andre, der har et område, hvor de har endnu dårligere selvværd, så det er dér, de har brug for at blive bakket op.

Indre skønhed er det vigtigste!!

Når alt det her er sagt om den ydre skønhed, så lad mig slå fast, at den indre skønhed er langt den vigtigste! Og det er virkelig vigtigt for mig at slå fast!!

Den indre skønhed er de sider af din personlighed, der gør at andre kan lide dig og føler, at du vil dem. Derfor er det også meget vigtigere at pleje den indre skønhed end den ydre! Det tænker jeg, at man kan gøre ved at tænke på, hvordan man er overfor andre – om man er smilende og imødekommende, eller om man er svær at komme i kontakt med. Mon du kender til, at nogle piger er så perfekte på det ydre, at man slet ikke tror på, at man kan være venner med dem, for man kan slet ikke leve op til deres standard? Så vil jeg hellere være hende, der ser ret almindelig ud, måske endda lidt kedelig, men til gengæld er én, man tør betro en hemmelighed. Måske hende den perfekte er populær og smart, men hvem tør fortælle hende noget svært om sig selv, hvis hun er rigtig slem til at bagtale?

Jeg håber virkelig at alt det her, kan hjælpe dig med at få vendt nogle af de dårlige tanker, du har om dig selv! Mange af mine tanker om det her emne er hentet fra bogen ”Det feminine hjerte” af John og Stasi Eldredge. Det er en virkelig, virkelig god bog, som jeg klart vil anbefale dig at læse, selvom den nok er skrevet til piger, der er omkring de 20 år. Jeg er overbevist om, at du vil få noget ud af den allerede, og så håber jeg, at du vil læse den igen, når du bliver lidt ældre, for at få endnu mere ud af den.

Måske kan du også få noget ud af at læse artiklen Du er smuk som du er!

Kærligst
Lotte